Elever skal bygge roboter og forske på solceller

Måler strøm: Peder Lyngseth (t.v.) og Tommy Pettersen Løvoll får god veiledning av Newtonlærer Thorny Andersen. Her måler de hvor mye strømmen fra solcellepanelet påvirkes av avstand fra lyset.

Måler strøm: Peder Lyngseth (t.v.) og Tommy Pettersen Løvoll får god veiledning av Newtonlærer Thorny Andersen. Her måler de hvor mye strømmen fra solcellepanelet påvirkes av avstand fra lyset. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

– Jeg har virkelig fått drømmejobben, sier Thorny Andersen. Hun skal ta imot hundrevis av elever i det splitter nye Newtonrommet.

Den tidligere forskeren med doktorgrad i molekylærbiologi har de siste seks årene undervist ved Skagerak International School. Nå skal hun være Newton-lærer på heltid i det tidligere plateverkstedet i Hammerdalen.

Newtonrommet bygger på et landsomfattende, velprøvd konsept, og har som mål å skape mer interesse rundt realfag og naturvitenskap. Den offisielle åpningen er førstkommende fredag.

En del av pensum

Thorny Andersen synes det er veldig spennende å få være med å bygge opp det første Newtonrommet i Vestfold.

– Da jeg begynte i august, var dette et tomt rom. Nå har vi skaffet utstyr og spikret en timeplan for elevene, sier Andersen, som allerede etter høstferien tok imot de første elevene.

– Det er veldig moro å få jobbe med yngre elever, og fint at de får muligheten til å bruke en hel dag på å fordype seg i pensum, sier hun.

I løpet av inneværende skoleår er det lagt inn i undervisningsplanen at alle 5., 8. og VG1-elever skal tilbringe en hel dag i Newtonrommet. 5.-klassingene skal bryne seg på matematiske øvelser gjennom å bygge en legorobot. 8. klasse skal ta for seg elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder, mens 1. klasseelever fra videregående skal forske på solceller.

– Mye av dette er veldig enkelt og lite utfordrende for oss, mener elektroelev Jørgen Beyer, som var på besøk i går.

– Uansett er det veldig fint å gjøre noe annet, legger han til.

Viktig bidrag

Newtonrommet er etablert som en stiftelse av Larvik kommune, Thor Heyerdahl videregående skole, Høgskolen i Buskerud og Vestfold og Larvik Næringsforening. Jan Ludvig Werner og Siv Hjertø, som begge sitter i styret til stiftelsen, understreker at det aldri hadde blitt noe Newtonrom dersom det ikke var for den store velviljen fra det private næringslivet.

– Mange store selskaper går inn med mye penger, fordi de ser nytten av et slikt rom, sier Siv Hjertø.

– Bedriftene ser verdien av et læringsmiljø som skaper engasjement og motivasjon for realfag. Noe som senere vil komme næringslivet til gode, legger Werner til.

Han tror at Newtonrommet kan få flere positive bieffekter, utover å skape interesse rundt realfag.

– Mange barnefamilier ser verdien av en god skole. Dette kan bidra til å få økt tilflytting, som igjen gjør at byen tiltrekker mer kompetanse, sier han.

Denne høsten har fokuset først og fremst vært på etablering og åpning av Newtonrommet, men stiftelsen jobber samtidig med videreutvikling av en mattepark i Hammerdalen.

– En slik park krever både tid og ressurser å få bygd opp. Vi har kommet langt i planene, og jeg tror og håper at vi skal få realisert en slik park, avslutter Jan Ludvig Werner.

Artikkeltags