Full produksjon hele veien

Tverrslag ved Fagerholt

Tverrslag ved Fagerholt Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Her kan du se de spektakulære bildene fra byggingen av dobbeltspor Larvik - Porsgrunn.

DEL

Fire entreprenører sørger nå for at det arbeides med dobbeltspor fra Larvik til Porsgrunn.

22 kilometer med nytt dobbeltspor mellom Farriseidet og Porsgrunn skal redusere reisetiden fra 34 til 12 minutter. Nå arbeides det på spreng med tunneler og bruer og bane.

Arbeidet med dobbeltsporet jernbane fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn er i full gang. Strekningen skal åpnes sommeren 2018.

– Arbeidet med dobbeltsporet på strekningen startet opp i juni i år, og i øyeblikket foregår det arbeid på hele strekningen, forteller Trine K. Bratlie Evensen, som er kommunikasjonsleder i Jernbaneverket utbyggingsenhet Vestfold til Østlands-Posten.

– Jernbaneverket har inngått kontrakter for fire tunnel- og grunnentrepriser, og alle fire entreprenørene er i gang med sine arbeider, sier hun.

Her er litt om de fire entreprisene:

Vestfold-entreprisen går fra Farriseidet til fylkesgrensa og det er Skanska som har jobben her. Denne biten er 9,5 kilometer lang og det skal bygges tre tunneler og seks bruer på strekningen.

Skillingsmyr-entreprisen begynner ved fylkesgrensa (like ved vektstasjonen på Solum) og går inn til Ønna innerst i Langangfjorden. Denne jobben er det Veidekke som har fått og de startet sine arbeider i januar 2013.

På strekningen skal det bygges tre tunneler og en bru.

Storberget-entreprisen går fra Ønna til Herregårdsbekken (Moheimkrysset utenfor Porsgrunn) og består hovedsakelig av Storberget tunnel, som er prosjektets lengste med sine 4680 meter. I tillegg bygges det ei lita bru over Herregårdsbekken.

Siste biten inn mot Porsgrunn har fått navnet Eidanger-entreprisen, og Implenia Norge som vant den kontrakten startet sine arbeider i september i år.

I denne entreprisen inngår Eidangertunnelen (2080 m) og ca. 1,4 km med dagsone inn mot Porsgrunn stasjon. Prosjektgrensen går 500 meter før stasjonen.

Den nye traseen skal erstatte dagens bane mellom Larvik og Porsgrunn, som er 35 km lang og går nordover langs Farrisvannet - i den samme traseen som da den ble bygget i 1881.

Bildene på denne siden ble tatt av Jernbaneverket fra helikopter 25. september, og viser hele traseen fra Farriseidet til Porsgrunn.

Artikkeltags