Gå til sidens hovedinnhold

– Helt ubegripelig

Artikkelen er over 8 år gammel

Les også:

Jan Høeg spilte inn reklamefilm for TINE, men da det ble kjent at han ikke liker «fremmede» ble filmen trukket. – Jeg forstår ikke hvorfor de gjør det, sier Høeg.

– Det er for meg helt ubegripelig at TINE nå trekker denne reklamefilmen, sier Jan Høeg til ØP.

Larviksmannen som er kjent både for sine ferdigheter som stuper og som en profilert innvandringsmotstander, hadde en sentral rolle i TINES ferske reklamefilm for Kulturmjølk. I går bestemte TINE seg for å ikke vise filmen mer, med bakgrunn i opplysninger om Høegs innvandringsfiendtlige holdninger. Reklamefilmen viser Høeg sammen med fem andre godt voksne, spreke mennesker, i norsk natur. På slutten av filmen står det «Drukket av barske nordmenn i generasjoner» med henvisning til kulturmelken det reklameres for.

Jan Høeg har blant annet vært pressetalsmann for Arne Myrdal da han arrangerte møter rundt 1990. Mange av disse møtene endte med slagsmål. Høeg er fortsatt nestleder og pressetalsmann i Folkebevegelsen mot innvandring.

– Dagbladet har tydelige sympatier med «de fremmede» slik som de skriver om denne saken. Norske medier må få opp øynene sine for det som skjer med Norge, sier Høeg, og sikter til innvandringen til landet.

TINE ble i går klar over Høegs bakgrunn som innvandringsmotstander og etter at flere medier tok tak i saken valgte de å trekke filmen.

– Det var en ansatt i TINE som gjorde oss oppmerksomme på dette og vi ønsker ikke å bli assosiert med slike holdninger som Høeg har. Derfor bestemte vi oss raskt for å ikke vise filmen flere ganger slik den er i dag, sier pressekontakt i TINE, Øystein Syrstad til ØP.

Reklamefilmen ble også lagt ut på YouTube.

– Jeg er faktisk ikke helt sikker på om det går an å få fjernet filmen fra nettet, sier Syrstad. Mandag kveld ble filmen likevel fjernet fra nettet. TINE har laget filmen i samarbeid med reklamebyrået Try og det er Try som har stått for castingen. – Men det er uansett TINES ansvar, fullt og helt, hva som kommer på skjermen, sier Syrstad. TINE sier de vil skjerpe inn rutiner for kvalitetssikring av reklame og at de vil stramme inn kravene som blir stilt til sine leverandører på dette området. Sigfrid Kvasjord