Innfører løypeavgift

Mye jobb med løyper: ? Å preparere hele det 130 kilometer lange løypenettverket koster rundt 10.000 kroner per gang, forteller Ole Wiik, styreleder i Vindfjellsamarbeidet.(Arkivfoto)

Mye jobb med løyper: ? Å preparere hele det 130 kilometer lange løypenettverket koster rundt 10.000 kroner per gang, forteller Ole Wiik, styreleder i Vindfjellsamarbeidet.(Arkivfoto)

Artikkelen er over 4 år gammel

Dette er en konsekvens av at Larvik kommune kutter i sin støtte.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

I løpet av vinteren starter Vindfjellsamarbeidet en venneforening for å få mer penger til å kjøre skiløyper for.

– Vi må vurdere andre muligheter for å få inn penger. I løpet av vinteren håper vi å komme i gang med en venneforening hvor de som vil kan betale inn 300 kroner, forteller Ole Wiik fra Styrvoll, og som er styreleder i Vindfjellsamarbeidet.

I går skrev ØP om at Larvik kommune halverer sin støtte til Vindfjellsamarbeidet fra neste vinter. Da reduseres støtten fra 80.000 til 40.000 kroner.

– Betyr dette at man må betale for å bruke løypene mellom Vindfjell, Årum, Grorud, Presteseter, Lauvås og Borgen?

– Nei. Dette er en frivillig ordning. Det er mange som er glade i å gå på ski og som setter pris på løypetilbudet, uttaler Wiik.

Vindfjellsamarbeidet utgjøres av kommune Larvik, Lardal, Siljan, Fritzøe Skoger og Vindfjelløpet. Sammen har de skaffet 210.000 kroner i driftsmidler hvert år. I tillegg bidrar privatpersoner og hytteeiere med rundt 40.000 kroner.

– Det koster 1.000 kroner per time å kjøre løyper, og rundt 10.000 kroner å preparerer hele løypenettverket på 130 kilometer. Det betyr at vi har midler til å kjøre løypemaskinen 250 timer per sesong. Men en normalsesong ligger på mellom 300 og 400 timer, forteller Wiik.

– Men da sprekker vel budsjettet år etter år?

– Vi jobber hardt for å få nok penger, og har hvert år klart å unngå budsjettsprekk fordi vi får ekstra penger fra næringslivet.

Løypesamarbeidet gjør jobben med å kjøre opp og preparere et løypenettverk i Lardal, Siljan og en flik av Kongsberg kommune. Fast løypesjåfør er Hans Lauritz Sogn fra Svarstad.

– Preparering koster mer enn folk flest er klar over. Høye driftsutgifter begrenser hvor ofte vi kjører, og med kuttet fra Larvik, blir det enda mindre, sier Wiik.

Til nå er hele løypenettverket blitt preparert på torsdager eller fredager.

Det er strekningene fra Viddaseter til Årum og fra Lauvås til Prestseter som er de mest besøkte. På parkeringen på Viddaseter er det telt opp mot 400 biler på de fine søndagene denne sesongen. Folk kommer fra hele Vestfold og Grenland.

– Dessuten gir antall treff på føremeldinga på internett en indikasjon på antall besøkende. Denne sesongen har vi hatt hele 15.000 treff. Ski er populært, fastslår Ole Wiik.

Artikkeltags