Dagen da The New York Times, Amazon og Dropbox kom til Larvik

FRA NEW YORK TIL LARVIK: – The New York Times er opptatt av å tilby leserne tilleggsstoff, og jeg jobber med nettsidene. Blant annet har vi hatt en 30-dagers utfordring til leserne med å trene mer, spise riktigere og sette av tid til mindfulness, sa Yuraima Estevez (28), som mandag onsdag holdt foredrag på Farris Bad.

FRA NEW YORK TIL LARVIK: – The New York Times er opptatt av å tilby leserne tilleggsstoff, og jeg jobber med nettsidene. Blant annet har vi hatt en 30-dagers utfordring til leserne med å trene mer, spise riktigere og sette av tid til mindfulness, sa Yuraima Estevez (28), som mandag onsdag holdt foredrag på Farris Bad. Foto:

– Coming to Larvik is one of the most charming experiences I have had in a long time, sa Yuraima Estevez (28), som jobber i en av verdens største aviser: The New York Times.

DEL

Farris Bad var stedet onsdag, da rundt 250 programmerere fra 20 land møttes til konferansen React Day Norway.

Arrangører var IT-firmaet Crystallize, som er lokalisert i Skien, men som strekker seg langt utover Norges grenser.

– I september skal vi arrangere en slik konferanse i New York. Og neste år har vi allerede booket Farris Bad igjen, smiler Aleksander Farstad fra Crystallize.

Han forteller at selv om folk kommer fra hele kloden, så kjenner ofte datafolket hverandre, selv om de ikke har møttes før.

– Å møtes her er å bygge nettverk på en annen måte. Mange av disse folkene sitter og chatter sammen hver dag, hele året. Her møtes de fysisk. Derfor har vi mye fag på dagen, før det blir sykkelshow, middag og afterparty på kvelden.

Farstad mener Farris Bad er et fantastisk sted.

– Halvparten av de påmeldte kommer fra utlandet, og for mange av dem er det eksotisk å være her. Vi kunne arrangert i Oslo eller en annen storby, men tenk på den ekstraopplevelsen det er å hente folk hit til Larvik, sier han.

LES OGSÅ: Bård (41) og Aleksander (45) henter New York Times, Amazon og Dropbox til Larvik: – Vi vil vise fram det beste av Norge

(saken fortsetter under bildet)

VALGTE LARVIK: Håkon Gullord Krogh (t.v.) og Aleksander Farstad fra Crystakllize i Skien valgte seg Farris Bad i Larvik da de inviterte til IT-konferanse med deltagere fra hele verden.

VALGTE LARVIK: Håkon Gullord Krogh (t.v.) og Aleksander Farstad fra Crystakllize i Skien valgte seg Farris Bad i Larvik da de inviterte til IT-konferanse med deltagere fra hele verden. Foto:

Fra London og California

Og det kunne de tre foredragsholderne som Østlands-Posten snakket med, bekrefte.

Luke Jackson (29) fra Formidable i London og Albert Treat (30) fra Slack i San Francisco var begeistret for mye plass og mye natur.

– I San Francisco er alle hele tida travle, sent ute til et møte og opptatt med å putte stadig mer inn i dagen, sa Albert, som representerer kommunikasjonsplattformen Slack.

Luke Jackson forslo smilende å putte den friske sjølufta på flaske og selge den til 50 dollar stykket.

– Faktisk tror jeg ideen startet som en spøk, men at noen gjorde det, og solgte frisk luft på flaske til Beijing i Kina, smiler han.

Begge skulle snakke om hvordan deres plattform jobber for å gjøre opplevelsen stadig bedre og enklere for brukerne.

(saken fortsetter under bildet)

LIKER LARVIK: – I San Francisco er alle hele tida travle, sent ute til et møte og opptatt med å putte stadig mer inn i dagen, sa Albert Treat fra Slack (t.h.). Her sammen med Luke Jackson fra Formidable i London og arrangør Aleksander Farstad.

LIKER LARVIK: – I San Francisco er alle hele tida travle, sent ute til et møte og opptatt med å putte stadig mer inn i dagen, sa Albert Treat fra Slack (t.h.). Her sammen med Luke Jackson fra Formidable i London og arrangør Aleksander Farstad. Foto:

Betatt av Nevlunghavn

Aleksander Farstad forteller at mandag kveld tok han og de andre i arrangørgruppa med seg alle foredragsholderne til hytta hans i Nevlunghavn.

Det skal ha vært en regntung forsommerkveld som satte spor.

Dama fra New York Times, Yuraima Estevez (28), virker dagen etter fortsatt bergtatt.

– Coming to Larvik is one of the most charming experiences I have had in a long time, sier hun alvorlig.

– Å kjøre gjennom regnet, ut i landskapet ... Så mye plass. Så fredelig og vakkert. Larvik har stillhet og plass. Det mangler vi i New York.

LES OGSÅ: Kongene av campingplassen får besøk av Ole Ivars og et tv-team

Ekstrastoff til leserne

Hennes oppgave i den amerikanske storavisa, med over fire millioner abonnenter, er å bygge nettsider. Hun forklarer at New York Times er svært opptatt av å være i front teknologisk.

– Jeg jobber ikke med nyheter. The New York Times er opptatt av å tilby leserne tilleggsstoff, og jeg jobber med nettsidene. Blant annet har vi hatt en 30-dagers utfordring til leserne med å trene mer, spise riktigere og sette av tid til mindfulness. Nå har vi også lansert en serie for å hjelpe folk med å forbedre forholdene sine. Alt dette er fine innganger for å få en bedre relasjon til leserne våre, sier Yuraima.

– Og hva synes leserne om tilbudene?

– People love it! Det er alltid overraskende hvor mange som faktisk leser dette, og det gjelder alle ulike typer mennesker mellom 18 og 75 år.

Det er langt fra New York til Larvik, men Yuraima syntes både konferansen og turen var en suksess.

– Dette er en flott måte til å lære om hva andre selskaper og folk driver med i denne bransjen, og bli kjent med flere.

LES OGSÅ: For to år siden satte de seg et ambisiøst mål. Suksessoppskriften fant de med en lokal råvare som er et avfallsprodukt.

(saken fortsetter under bildet)

DROPBOX: Matthew Gerstman fra USA snakket om Dropbox.

DROPBOX: Matthew Gerstman fra USA snakket om Dropbox. Foto:

Mye dårlig e-handel

Håkon Gullord Krogh fra arrangøren Crystallize var blant foredragsholderne med temaet handel på internett, og hva som skal til for å få det til å funke best mulig.

– Mange av dem som er her er web-utviklere. Jeg snakker om hvordan netthandelen og opplevelsen bør skreddersys til kunden. Det er så viktig at web-utvikleren ikke glemmer brukeren, og gjør det mer komplisert enn det bør være, sier han.

Han mener at det finnes massevis av nettbutikker som ikke fungerer spesielt bra.

– Hvem har ikke trykket på handle-knappen, og så skjer det ikke noe? Eller at det er vanskelig å komme inn i butikken? Det kan sammenlignes med den fysiske butikken hvor ekspeditøren står i kasse og tygger tyggegummi, og ikke bryr seg om kunden som kommer inn. Da går folk ut igjen, sier Krogh.

Dermed koker suksesskriteriene ned til to ting:

– Enkelhet og hurtighet! Jo treigere butikk du har, desto færre kunder har du. Å handle i en langsom nettbutikk, er som å vasse i dyp sand. Tar det lang tid å navigere, så bruke du opp tålmodigheten til kunden. Og det finnes utrolig mange teknikker for å forbedre dette, sier Håkon Gullord Krogh.

GJESTER: Rundt 250 mennesker fra 20 ulike land deltok på React Day Norway onsdag. Her er det Håkon Gullord Krogh fra Crystakllize som snakker om e-handel.

GJESTER: Rundt 250 mennesker fra 20 ulike land deltok på React Day Norway onsdag. Her er det Håkon Gullord Krogh fra Crystakllize som snakker om e-handel. Foto:

Artikkeltags