– Kon-Tiki 2 blir verdens best utstyrte flåte

Tur-retur Påskeøya proppfull av dupeditter.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les ØP på nett i 5 uker for KUN 5 kr!

– Tiltrekker lysbøyene seg hai, spør teknologiansvarlig Håkon Wium Lie spøkefullt.

Når Kon-Tiki 2-ekspedisjonen i begynnelsen av november kaster loss fra Perukysten for å seile tur-retur Påskeøya, er det mye teknologisk utstyr om bord. Utstyr utviklet i Larvik.

– Sikkerhetsmessig vil dere klart være verdens best utstyrte flåte, sier Jotron-sjef, Jan Erik Sæter.

I går var fire av ekspedisjonsmedlemmene på bedriftsbesøk på Vollen for å se hva sikkerhetsutstyr de får sponset med på turen.

– I hovedtrekk blir det nødprodukter, som nødpeilesendere samt markeringslys og AIS, forteller Sæter, og drar fram den ene duppeditten etter den andre.

Snart av gårde: Ordfører Rune Høiseth (t.v.) var til stede for å ønsker deltakerne lykke til på ekspedisjonen. Jotronsjef Jan Erik Sæter sørger for at Torgeir S. Higraff, Øyvin Lauten og resten av mannskapet skal seile sikkert.

Snart av gårde: Ordfører Rune Høiseth (t.v.) var til stede for å ønsker deltakerne lykke til på ekspedisjonen. Jotronsjef Jan Erik Sæter sørger for at Torgeir S. Higraff, Øyvin Lauten og resten av mannskapet skal seile sikkert.

Trygge på flåtene

– Sikkerhet om bord er viktig?

– Ja, alt avhenger av det. Når man i tillegg benytter navnet Kon-Tiki, er fallhøyden stor. Under Tangaroa-ekspedisjonen brukte vi også utstyr fra Jotron som er verdensledende på denne type produkter. Takket være dem slapp vi ved et tilfelle å bli rent i senk av en supertanker, sier ekspedisjonsleder Torgeir Sæverud Higraff.

– Vi føler oss trygge på flåtene, de kan ikke synke, men skulle noen falle over bord kan man være ille ute.

Hvert av mannskapene vil bli utstyrt med en personlig sikkerhetslykt, fortsetter Sæter.

Noe av det teknisk avanserte utstyret gjør det også mulig for flåtene å kommunisere med hverandre. På denne ekspedisjonen skal man nemlig benytte to balsaflåter.

Påskeøya: Ekspedisjonen skal seile tur/retur Peru-Påskeøya. Torgeir S. Higraff viser Jotron-lederen reiseruten.

Påskeøya: Ekspedisjonen skal seile tur/retur Peru-Påskeøya. Torgeir S. Higraff viser Jotron-lederen reiseruten.

Stavern-skipper

Øyvinn Lauten (64) fra Stavern blir skipper på den ene, mens Kari Skår Dahl fra Kristiansand blir første kvinnelige skipper på søsterflåten.

1. november er avreisedato.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

– Vi følger nøye med på værprognosene. Værfenomenet El Niño kan i 2015 bli det kraftigste på svært lenge, og er det risiko for å få det midt i fleisen må vi vurdere å utsette, sier skipper Øyvinn Lauten.

Duppeditter: Håkon Wium Lie (t.v.) og Pål Børresen tar i nærmere øyesyn noe av det tekniske utstyr som skal være med på ekspedisjonen.

Duppeditter: Håkon Wium Lie (t.v.) og Pål Børresen tar i nærmere øyesyn noe av det tekniske utstyr som skal være med på ekspedisjonen.

– Øyvin og jeg drar til Peru 22. september for å bygge flåtene. Fram til da er det mye som må ordnes. Vi er heldige som kan bruke erfaringer fra Tangaroa-ekspedisjonen. De feilene vi gjorde da er forhåpentlig eliminert nå, sier ekspedisjonsleder Torgeir Sæverud Higraff.

Til sammen skal de to flåtene tilbakelegge en distanse på til sammen 10.000 nautiske mil. Det tilsvarer avstanden fra Larvik til Australia.

Ekspedisjonen vil daglig sørge for oppdateringen fra flåtene via Podcast.

Artikkeltags