Bybloggen: Nå må vi jobbe sammen for framtida!

Fakta sier: at byer som har fått jernbanestasjon i sentrum opplever økte aktiviteter, mer liv, færre biler.

Fakta sier: at byer som har fått jernbanestasjon i sentrum opplever økte aktiviteter, mer liv, færre biler.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerNå ropes det ulv igjen i Larvik. For det er snakk om endring og da lades kanonene med så mye forsvar at det ikke er ørens lyd å få. Skjer det i andre land, sier vi at det er lett å spre en fryktkultur der folk er uopplyste. Men det er ikke tilfelle her. I alle fall ikke hvis folk ønsker å ta informasjon til seg.

La oss forholde oss til fakta. Regjeringen har bevilget enorme summer til Intercity i Vestfold. Vi skal få tog som gjør kommunen vår mer sentral og lettere å komme til og fra. Uten å betale ett øre sjøl. Raskere tog gjør arbeidsmulighetene større, tilflytting lettere. Tog er miljøvennlig, altså framtidsrettet.

Bane NOR har fagfolk som undersøker grunnen og mulighetene for hvor jernbanelinjene og stasjonen kan ligge. De har helt sikkert mer kompetanse til å vurdere grunnforhold og kurver enn oss vanlige synsere.

Hele poenget med Intercity er at folk skal komme rett til sentrum, ikke på et jorde eller et nedlagt industriområde nær sentrum. Folk skal kunne gå kjapt til kontorer og butikker og fasiliteter de er kommet til.

Trafikksituasjonen i larvik om 20–30 år vil være annerledes. Hvem hadde trodd på førerløse biler for ti år siden? Derfor trenger ikke stasjonsområdet svære flater til parkering.

Sentrum i Larvik sliter i dag. Kontorer og butikker spres utover og gjør oss bilavhengige, vi mister de gode møteplassene et levende sentrum gir. Fakta sier at unge mennesker er mer urbane. Framtida blir grønnere, det må den. Derfor bør vi planlegge deretter. Folk vil, uansett om de velger å bo i Tjølling eller Brunlanes, ha et hyggelig sentrum å reise til.

De byene som har fått jernbanestasjonen midt i sentrum opplever en boost. Det er fakta. En jernbanestasjon er et knutepunkt for reisende, folk som trenger å handle noe, skal møte noen, jobbe et sted.

Da jernbanen kom til Larvik i 1881 var det ikke én protest, enda den ødela de vakre private hagene ned mot sjøen. Nå kan vi ta Indre havn tilbake.

Fakta er at noen hus må rives, noen flyttes, arbeider må skje. Men det gir Larvik muligheten til å utvikle seg inn i framtida. Fakta er også at Bane NOR ikke er hyret for å rasere Larvik.

La oss heller samlet gå inn for Kongegata-alternativet. Slutte å rope ulv. Heller jobbe sammen for å unngå at Indre havn skal fortsette å bli dominert av jernbanelinjene. Og samarbeide med fagfolkene så vi får en best mulig løsning for framtidas Larvik.

Artikkeltags