Lot publikum utforske tunnelen

Lange køer: Det var kamp om å få komme inn for å se på Storberget-entreprisen, den lengste tunnelen i prosjektet med en lengde på 4680 meter.Foto: Truls Lian

Lange køer: Det var kamp om å få komme inn for å se på Storberget-entreprisen, den lengste tunnelen i prosjektet med en lengde på 4680 meter.Foto: Truls Lian Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Jernbaneverket arrangerte åpen dag ved Lillegårdskrysset.

Jernbaneverket viet fire timer av søndag ettermiddag til publikum for å se på og lære om prosjektet mellom Farriseidet og Porsgrunn. Og publikum lot seg ikke be to ganger.

Det var nemlig lang kø for å melde seg på utflukten inn i Storberget-tunnelen, som var dagens høydepunkt.

– Vi bor her i distriktet, og hører når de sprenger inni tunnelen. Vi var veldig spente på å se hvordan det var i mørket inni tunnelen, sier Eyvind Martin Thiis-Evensen.

Han hadde turen sammen med broren Harald og andre familiemedlemmer i flere generasjoner.

– Vi har hørt om jernbanen i mangfoldige år, så vi er jo nysgjerrige på å se hvor langt de har kommet, sier Harald.

Slipper «løse vandrere»

Kommunikasjonsleder i Jernbaneverket for utbyggingen av Vestfoldbanen, Trine Evensen, mener åpne dager er en av de beste måtene å formidle hva de driver med på.

– Vi vet det er stor interesse rundt prosjektet og det vi driver med. Det er mange nysgjerrige, og vi tenkte at det er bedre å ha åpne publikumsdager, sånn at vi slipper løse vandrere, sier Evensen.

Hun var storfornøyd med antallet som hadde møtt opp.

– Det er helt fantastisk oppmøte. Vi tenkte kanskje at det ville komme 500 om været var fint, men det spørs om det ikke er flere.

Generell informasjon

Foruten å komme inn i tunnelen kunne publikum lese seg opp på prosjektet på forskjellige plakater, og det var også mulig å stille spørsmål man måtte ha på hjertet.

Etter planen skal prosjektet stå klart i 2018. Evensen sier at prosjektet er i rute til å bli ferdig i tide.

– Vi ligger godt an. Vi har vært veldig heldig med fjellet – det er mye larvikitt vi sprenger oss gjennom herfra og mot Larvik, og det er godt fjell å drive tunnel i. Da har man god framdrift på det, sier hun.

– Helt topp

Eyvind Martin Thiis-Evensen satte stor pris på at Jernbaneverket arrangerte åpen dag.

– Dette er helt topp. De har gjort noe lignende tidligere også. For noen år tilbake hadde de en åpen dag når de gjorde noen arkeologiske undersøkelser, sier han.

Raskere jernbane

- I 2012 startet byggingen av 23 km dobbeltspor mellom Farriseidet og Porsgrunn.

- Tiltaket vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn med 22 minutter.

- De estimerte kostnadene er 6,5 milliarder kroner

- Sporene vil være dimensjonert for hastigheter opp til 250 km/t

- Jernbanen skal etter planen stå ferdig sommeren 2018.

Kilde: Jernbaneverket

Artikkeltags