Når 11-åringen ikke får kjøpt «Burn» på butikken går han til denne automaten

Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Det er varierende praksis på salg av energidrikker til barn i Larvik. Produsenten maner til bruk av sunn fornuft.

På den nederste hylla i en brusautomat på Torstrand i Larvik står energidrikken Burn og frister forbipasserende. En mamma i nabolaget reagerer på dette.

- På butikken rett i nærheten er det 14-års aldersgrense på å kjøpe de energidrikkene. I automaten kan hvem som helst gjøre det, sier hun.

Hun ønsker ikke å stille opp med navn og bilde, men understreker at det er viktig at andre foreldre blir gjort oppmerksomme på problemstillingen.

- Det står en advarsel på boksene om at det ikke er anbefalt for barn, men det er ikke så lett å få barn til å forstå dette, sier hun.

Hun har selv en sønn på 11 år. Mammaen forteller at sønnen har ADHD og tar medisiner for dette. Koffeinholdige energidrikker er derfor noe han bør holde seg unna.

- Sønnen min og kompisene syns det er veldig kult med denne drikken Burn. Vi foreldre forsøker selvsagt å følge med på hva barna både drikker og spiser, og det er vårt ansvar, men jeg syns likevel det er rart at det skal være så enkelt å få tak i slik drikke som ikke er anbefalt for barn, sier moren.

Hun har ikke snakket med andre foreldre om problematikken, men håper at også andre nå blir mer oppmerksomme på hva barna velger å bruke pengene sine på.

- Det er ikke så lett å kontrollere hva de kjøper. På butikken er de ansatte opptatt av å følge aldersgrensen på 14 år så der får ikke barna kjøpt Burn. Men så går de da bare bort til den automaten, sukker hun.

Vil lytte til kundene

Automaten mammaen sikter til eies av bedriften Juno som holder til på Torstrand. Daglig leder, Sigfred Nyquist, bekrefter at det er Juno som fyller automaten og at de er kjent med at Burn ikke er anbefalt for barn.

- Da vi begynte å ha Burn i automaten spurte vi Coca Cola, som er produsenten, om det var noen spesielle restriksjoner eller tilrådinger knyttet til automatsalg, og vi fikk til svar at det var det ikke. Coca Cola driver selv egne automater med Burn som salgsvare, sier Nyquist.

Etter at ØP har vært i kontakt med Nyquist og fortalt om denne mammaens bekymring svarer Nyquist dette:

- Vi tar bekymringsmeldingen på alvor og vil for sikkerhets skyld nå undersøke dette igjen, samt hvilke offentlige eller bransjefaglige anbefalinger som gjelder ved butikksalg. Vi er ikke kjent med at det er noen lovfestet aldersgrense på kjøp av denne drikken. Vi selger ikke noe vi ikke har lov til å selge. Automaten er et tilbud spesielt til nattarbeidere, og disse kundene har bedt oss om å ha Burn i automaten. Hvis det likevel er en allmenn bekymring knyttet til salg av Burn i automaten, vil vi absolutt ta hensyn til dette og ta produktet ut. Vi er veldig interessert i innspill fra kundene om hvilke produkter de ønsker i automaten, sier Nyquist.

- Nyquist legger til at det på boksen står en anbefaling om moderat forbruk, og at det er foreldrenes ansvar å passe på at de får i seg anbefalt mat og drikke, samt skape holdninger så barna blir i stand til å ta sunne valg på egen hånd.

Ikke for barn, gravide og ammende

- Det er kun et svært lite antall av våre automater som inneholder energidrikker. En halvlitersboks med energidrikk inneholder omtrent samme koffeinmengde som en kopp kaffe. Det er ikke skadelig, men drikken er beregnet for voksne, opplyser Vibeke Hansen, assisterende kommunikasjonsdirektør i Coca Cola.

Hun understreker at selskapet har merket disse produktene tydelig med at de inneholder høyt koffeininnhold og at de ikke egner seg for barn eller gravide og ammende.

- Vi har også en ansvarlig linje i markedsføringen. Vi retter aldri markedsføringen mot barn, og vi markedsfører heller ikke energidrikkene som sportsdrikk. Vi er opptatt av å oppfordre til moderasjon og sunn fornuft. Som med alt annet, er det viktig at forbruker og foreldre er bevisst på hva de spiser og drikker.

Varierende salgspraksis i butikk

Det som er helt sikkert er at det er en usikkerhet også blant de som selger energidrikker om hvordan de skal forholde seg til merkingen av energidrikkene.

En ringerunde til en rekke tilfeldige dagligvarebutikker i Larvik avslører at det er sprikende praksis på salg av energidrikker.

Mens en butikk opplyser at det er 14 års aldersgrense, er det en annen butikk som opplyser at man ikke selger til barn som er under 15 eller 16. I en tredje butikk får ØP opplyst at det er en anbefalt aldersgrense på 16 år, men at butikken likevel ikke nekter noen å kjøpe energidrikken Burn. I en annen butikk bekrefter en av de ansatte at det er opp til hver enkelt som står i kassa å vurdere om man skal selge Burn til kunden eller ikke.

- Når det kommer unger og vil kjøpe slike drikker spør jeg alltid om han eller hun er gammel nok til å drikke det. Det kan jo være skadelig, sier en butikkansatt.

Mattilsynet mener barn får i seg for mye koffein

Mattilsynet har en egen informasjonsside om koffein og barn. Der står det blant annet:

«Allerede før «energidrikkene» kom på markedet i Norge inntok opp mot 5 % av norske 13-åringer omtrent 2.7 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag fra kilder som brus, kaffe, te og kakaobaserte produkter. Dette er mer enn anbefalt maksimumsgrense.»

Videre kan man lese følgende:

«Samtidig vet vi at «energidrikkene» raskt har blitt veldig populære, og at det også har skjedd en økning i antallet andre produkter som tilsettes koffein eller ingredienser med et naturlig koffeininnhold. Det er altså sannsynlig at det samlede inntaket av koffein blant mange barn og ungdommer har steget betydelig de siste årene, og at det er flere som har et inntak som overskrider anbefalt maksimumsgrense nå enn tidligere.»

Det er likevel ingenting som tyder på at helsemyndighetene i Norge kommer til å innføre en bestemt aldersgrense for kjøp av energidrikker med det første.

Artikkeltags