Debatten om målstyrt læring i barneskolen raser, og midt i det hele står Joakim Volden fra Larvik. Lærerjobben står på spill fordi han nekter å krysse av for om elevene hans er under, over eller på forventet nivå.

Politikerne i Sandefjord vedtok i 2011 at alle elever i grunnskolen skal evalueres på alle mål i lærerplanen hvert halvår. Men å krysse av om elevene i 1. klasse på Haukerød skole er under, over eller på forventet nivå vil ikke Joakim Volden fra Larvik gjøre. Han har arbeidet på Sandefjord-skolen i 13 år, og ønsker ikke å slutte. I desember mottok imidlertid han og kollega Marius Andersen brev fra kommunen der de fikk beskjed om at de kan bli sagt opp, på grunn av ordrenekt.

– Jeg er opptatt av at man skal følge politiske vedtak, men jeg opplever at politikernes styringsrett går utover lærerens handlingsrom. Da hadde jeg ikke noe valg, sier Volden.

Er sykmeldt

Siden 12. desember har Volden og Andersen vært sykmeldt.

– Presset ble så stort til slutt at jeg orket ikke å jobbe mer. Det var veldig tøft i romjula da fristen for å sette kryss nærmet seg. Da sov jeg ikke om natta, tanken på å miste jobben og inntekten står jo på spill.

Volden fikk for første gang utdelt krysskjemaene høstsemesteret 2012. Da fylte han ut skjemaene med tungt hjerte.

– Jeg ville egentlig ikke fylle ut skjemaene, og etterspurte forskning som kunne bevise at dette fungerte. Det var det ingen som kunne gi meg. Derfor krysset jeg ikke ved evalueringene i juni og desember i fjor.

40 lærere følger etter

Grunnen til at Volden ikke vil fylle ut skjemaene er fordi han mener det setter elevene i bås. – Jeg er tilfreds med valget mitt, og ønsker å tenke på elevene oppe i dette. Jeg vil ikke være en slik lærer, og en del av et system som setter elevene i bås.

For Volden og Andersen er framtiden usikker.

– Vi vet ikke om vi mister jobben eller ikke. I verste fall kan vi være ferdige, for ifølge brevet vi fikk fra kommunen har de rett til å si oss opp. Det må vi forholde oss til.

Etter at de to sandefjordslærerne nektet å krysse, har 40 andre lærere i desember i fjor fulgt deres eksempel. I tillegg støtter mange foreldre de to lærerne.

– Selv om det er tøft å stå i det er det flott med all støtten vi får, både fra foreldre og lærere.