Kjempesmell for Domino's i Norge

INGEN SUKSESS: Pengene renner ut av Domino's i Norge.

INGEN SUKSESS: Pengene renner ut av Domino's i Norge. Foto:

Av

Norge pekes ut som versting i pizzamarkedet etter et dystert kvartal.

DEL

(Nettavisen) Domino's i Norge har så langt vært alt annet enn en suksess med store tap og få lønnsomme butikker.

Det britiske selskapet Domino's Pizza Group, som kjøpte Dolly Dimple's i 2017, sliter med konkurransen mot markedslederne Peppes og Pizzabakeren og har så langt tapt over 100 millioner kroner.

Slik E24 skriver, er 9 av 47 butikker i Norge er lønnsomme. I andre kvartal tapte pizzakjeden 4,1 millioner pund, rundt 45 millioner kroner.

- Det er et krevende marked og begrenset synlighet fremover. Den svakeste markedet er Norge, men vi så også betydelige tap i Sverige og Sveits, sier konsernsjef David Wild i en pressemelding.

Selskapet viser til at de har ny ledelse i Domino's i Norge og klare planer om å forbedre driften og de finansielle resultatene.

Domino's har 47 butikker med merkevaren Domino's og 10 Dolly Dimple's-butikker.

- Vi har utviklet en betydelig omstillingsplan for virksomheten i Norge, som vi har startet å implementere. Dette innebærer trening av kollegaer for å bedre kvaliteten til pizzaene, ny prisstruktur, markedsføring og bedre vaktordning. Vi vil vurdere utviklingen i første fase ved slutten av året før vi går videre med de nye trinnene i planene, heter det.

Selskapet skriver dessuten ned 1,2 millioner pund som følge av utviklingen i bedriften og «bevegelser i eiendomsbasen». I fjor skrev de ned verdier for 10,2 millioner pund i Norge.

Det vil si at Domino's har tapt nærmere 125 millioner kroner siden oppkjøpet.

Her trosser bilisten den stengte Moveien: – Helt kaos, noen tusen kjører feil hver dag 

Artikkeltags