Ønsker å gjenåpne krematoriet

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Grunnen er kapasitetsproblemer på krematoriet i Sandefjord.

DEL

Larvik kirkelige fellesråd søker Fylkesmannen om oppstart av krematoriet på Torstrand fra november i år og fram til august 2010.

- Krematoriet ble bygd i 1956. Torstrandsfolk har vært vant til dette i alle år, sier Harald Sørensen, oppsynsmann på kirkegårdene i Larvik.

Krematoriet på Undersbo har vært stengt siden 2004. Nå blir bygningen brukt til kapell ved bisettelser. Etter bisettelsen blir kistene kjørt til krematoriet i Sandefjord.

Nå er utfordringen at ovnen i Sandefjord også er gammel og forurenser for mye. Det gir Larvik to alternativer:

Enten at kremasjonsovnen på Torstrand startes opp igjen, eller at avdøde fra Larvik kjøres til Oslo for kremasjon der.

Det koster opp til en halv million kroner å starte og drifte ovnen i Larvik fram til august neste år. Oslo-alternativet er 2000 kroner dyrere per kremasjon, samtidig som dette krever bil og mannskap til frakt.

Nye Vestfold Krematorium på Tassebekk i Sandefjord settes i drift circa 1. august 2010, og Larvik kirkelige fellesråd har søkt Fylkesmannen om lov til å bruke ovnen fram til det.

- Det er noen småting på ovnen som må settes i stand, men den er for så vidt grei. Dessuten må vi ha bemanning her, sier Sørensen, mens han viser rundt i kjelleren på Undersbo kapell.

- Vil en eventuell oppstart være til plage for folk i området?

- Er det for lav temperatur kan det ryke litt fra pipa. Det er ingen støy, men jeg tror det kan være en del følelser knyttet til å ha et krematorium her. På Torstrand lukter det fra andre ting, Felleskjøpet for eksempel. Folk sier det lukter herfra, men de blir overrasket når jeg forteller at krematoriet har vært stengt i fem år, smiler Sørensen.

Hvert år er det i overkant av 200 avdøde fra Larvik som blir kremert. Oppstart av krematoriet vil kunne forårsake forurensede utslipp, blant annet av sot, kvikksølv og karbonmonoksid.

- Fylkesmannen vil ha en måling. Det kommer på rundt 50.000 kroner, forteller Sørensen, og legger til;

- Transport til Oslo vil være forurensende det og.

Søknaden har høringsfrist til 5. november.

Artikkeltags