Gå til sidens hovedinnhold

«Oppsigelsen» kunne kostet 95.000

Artikkelen er over 9 år gammel

- Da jeg kom til den lille skriften, skjønte jeg fort at noe var galt.

Bilimportør Leif Erik Larsen fra Larvik fikk mandag formiddag en telefon fra det Stockholm-baserte bedriftskatalogselskapet Websøk. Selgeren hevdet at Larsens firma, Carabo AS, hadde hatt en avtale om gratis annonsering på nettsiden www.websok,no, men at denne nå var i ferd med å utløpe.

Larvik-mannen ble derfor oppfordret til å fortsette som kunde, vel å merke mot betaling.

Men Larsen, som ikke kunne erindre å ha inngått noen avtale i utgangspunktet, var ikke interessert. Selgeren opplyste da at han kom til å maile over en oppsigelse, som måtte signeres og returneres.

- Da jeg kom til den lille skriften, skjønte jeg fort at noe var galt, sier han.

Dokumentet Larsen hadde mottatt var ingen oppsigelse, men tvert imot en kontrakt på kjøp av annonser hos den svenske katalogtjenesten til en verdi av 95.000 kroner fra dags dato og fram til 30. april.

Larsen er glad han tok seg tid til å lese igjennom før han sendte dokumentet i retur.

- Dette er ikke første gang jeg blir forsøkt lurt av såkalte katalogtjenester. Minst to ganger i måneden blir jeg kontaktet av selgere som ønsker å sjekke at oppføringen min hos dem er korrekt. Men når jeg ber dem om å sende meg en kopi av avtalen, hører jeg ikke noe mer fra dem, sier Larsen.

Internett- og katalogsvindel har blitt et utbredt fenomen. På Trygg Handel AS' hjemmeside gjøres folk oppmerksomme på hvilke bedrifter man bør styre unna.

Der opplyses det at selskapet Qualified Sales Sweden AB har tre svartelistede produkter: Nettebladet.no, Bransjenytt24.no og Websøk.no.

«Begge «produktene» selges inn på den samme måten, gjennom villeding av tidligere annonsering som skal sies opp ved å signere et skjema. Signering leder istedet til kjøp av annonse på de verdiløse websidene til respektive produkt,» skriver Trygg Handel på sine nettsider.