Politiet rykker ut i gamle skranglekasser: – Vi må tenke på hvilke biler vi velger til utrykningen

SKRANGLEKASSER: Politifolkene som skal på jobb ute i felten, setter seg inn i slitne skranglekasser. Noen av dem tåler ikke en gang ei biljakt. Pengene strekker ikke til, forklarer Frank Gran (t.v.) og Gard Hagen, som styrer økonomien i det store politidistriktet.

SKRANGLEKASSER: Politifolkene som skal på jobb ute i felten, setter seg inn i slitne skranglekasser. Noen av dem tåler ikke en gang ei biljakt. Pengene strekker ikke til, forklarer Frank Gran (t.v.) og Gard Hagen, som styrer økonomien i det store politidistriktet. Foto:

Når nødmeldingen kommer og politiet setter på blålysene, kan de ikke sette seg inn i hvilken som helst bil for å komme fort fram. Velger de den eldste kjerra, kan det ta tid.

DEL

Den mest slitne politibilen har en kilometerstand på 570.000 kilometer og er egentlig klar for dynga, men den bruker fortsatt politiet til patruljering.

I gjennomsnitt har hver av de 90 uniformerte politibilene i Sør-Øst politidistrikt gått 160.000 kilometer og står ikke helt i stil med noen av «glisene» mange kjeltringer som tjener pengene på feil side av loven, suser rundt i.

– Det gir en begrensning i hvordan du kan benytte mannskapet ditt, innrømmer Frank Gran, som er politifaglig lederstøtte i politidistriktet.

For når politiet skal rykke ut, må de velge bilen med omhu. Den må faktisk tåle ei biljakt i 150 kilometer i timen, og det er det ikke alle bilene som gjør.

LES OGSÅ: Jan Fredrik Jonas fikk noen å dele skylda med

GAMLE BILER: Politiets bilpark er nedslitt og de har behov for å bytte inn langt flere biler enn de gjør i dag. Frank Gran, politifaglig lederstøtte, (t.h.) og Gard Hagen, leder for virksomhetsstyring i Sør-Øst politidistrikt.

GAMLE BILER: Politiets bilpark er nedslitt og de har behov for å bytte inn langt flere biler enn de gjør i dag. Frank Gran, politifaglig lederstøtte, (t.h.) og Gard Hagen, leder for virksomhetsstyring i Sør-Øst politidistrikt. Foto:

Bytter altfor få biler

– Distriktet bytter ut bare fire biler i år. Det er resultatet av en veldig stram økonomi. En behøver ikke være rakettforsker for å forstå at det er altfor sjelden, sier Gard Hagen, leder for virksomhetsstyringen i Sør-Øst politidistrikt, som består av fire tidligere politidistrikter.

Det store politidistriktet, som er landets tredje største målt etter folkemengde, har et budsjett på 1,43 milliarder kroner i året.

Mandag i forrige uke kom endelig en av firehjulstrekkerne, SUV-en som innsatsleder på vakt kjører, tilbake etter å ha stått på verkstedet i lang tid. Motoren måtte byttes ut. Det har politidistriktet måttet bekoste.

LES OGSÅ: Har samlet sakene til storsvindleren – venter bare på at han skal dukke opp i Norge

Har ikke investert nok

Slik forklarer Hagen situasjonen.

– Vi bytter ut veldig få biler.

Forklaringen hans på det er følgende:

– Vi har en veldig dårlig økonomi.

– Og hvorfor er det slik?

– Vi har investert altfor lite.

Distriktet bytter ut bare fire biler i år. Det er resultatet av en veldig stram økonomi. En behøver ikke være rakettforsker for å forstå at det er alt for sjelden

Gard Hagen, leder for virksomhetsstyringen i Sør-Øst politidistrikt

Få privatpersoner bytter bil hvert 22. år

Egentlig burde politiet byttet ut 15 biler i 2018 for i det hele tatt å holde tritt med slitasjen. Mens turnoveren er bytte av bil hvert 22. år, burde frekvensen ha vært hvert sjette år.

– Det er få privatpersoner som bytter ut bilen sin hvert 22. år, påpeker Hagen.

HAR GÅTT MYE: De uniformerte bilene har gått mye og det er stor slitasje. Denne politibilen er i full bruk og har en kilometerstand på 289.182.

HAR GÅTT MYE: De uniformerte bilene har gått mye og det er stor slitasje. Denne politibilen er i full bruk og har en kilometerstand på 289.182. Foto:

Årsaken til at det er slik, er for få penger til den statlige oppgaven politiet har i Sør-Øst politidistrikt. Pengene strekker ikke til. Dette fikk også justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara informasjon om da han besøkte politiets hovedkvarter i Tønsberg for snart tre uker siden.

Selv om politidistriktet har fått langt flere ansatte, og er flere politifolk i 2018 enn de for eksempel var for ti år siden, er nyansettelsene tatt av nye oppgaver og utvikling i straffesaker som innebærer mer omfattende etterforskning, alvorligere kriminalitet, krav om bedre dokumentasjon i sakene, mer omfattende og ressurskrevende kriminalitet, som for eksempel sedelighetsforbrytelser og nettkriminalitet.

Det er få privatpersoner som bytter ut bilen sin hvert 22. år

Gard Hagen, leder for virksomhetsstyring i Sør-Øst politidistrikt
BYTTER UT FOR FÅ BILER: I år bytter politiet ut fire biler av 90, men de burde byttet ut femten. det forteller Frank Gran, politifaglig lederstøtte, (t.h.) og Gard Hagen, leder for virksomhetsstyring i Sør-Øst politidistrikt.

BYTTER UT FOR FÅ BILER: I år bytter politiet ut fire biler av 90, men de burde byttet ut femten. det forteller Frank Gran, politifaglig lederstøtte, (t.h.) og Gard Hagen, leder for virksomhetsstyring i Sør-Øst politidistrikt. Foto:

LES OGSÅ: Først tok ransofferet ut penger, før en av de antatte ranerne kom tilbake og tok ut mer penger fra minibanken

For lite igjen til resten av oppgavene

80 prosent av budsjettet i politidistriktet går til de ansattes lønninger. 10 prosent går til å betale leie for byggene og drifte dem. Da er 10 prosent er igjen av de 1,43 milliardene de får å rutte med.

Dette skal fordeles på blant annet utgifter til straffesaker, som blant annet tolker og obduksjoner, IKT og telefon, kurs og opplæring – og så bilene da.

– Men politipatruljen er blant seks prioriterte oppgaver, forteller Gran, om hva som ligger som en intensjon i politireformen av prioriterte oppgaver framover – og politipatruljen trenger bilen sin.

– Bilen er der de i stor grad oppholder seg, påpeker Gran.

Han legger ikke skjul på at han er bekymret. Det gjør heller ikke Hagen.

– I det lange løp går det ikke, påpeker han.

LES OGSÅ: Politiet mister fem etterforskere i Larvik: – Målet er å bli bedre

Artikkeltags