Rundt tusen mennesker i sving mellom Larvik og Porsgrunn

KONGETOPPEN: Fra Kongetoppen går jernbanen over Kongeveien bru og videre over Vassbotn bru over Hallevannet i retning Larvik. Marianne Hvaal Larsen har ansvaret for fem av bruene som bygges på den nye traseen. Les mer om 32-åringen fra Larvik i BØK førstkommende lørdag. Foto: Sigrid Ringnes

KONGETOPPEN: Fra Kongetoppen går jernbanen over Kongeveien bru og videre over Vassbotn bru over Hallevannet i retning Larvik. Marianne Hvaal Larsen har ansvaret for fem av bruene som bygges på den nye traseen. Les mer om 32-åringen fra Larvik i BØK førstkommende lørdag. Foto: Sigrid Ringnes

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

To år etter at jernbanen ble påbegynt kan man se konturene av den 22 kilometer lange traseen. Jernbaneverket er i rute både med framdrift og økonomi.

–Det er veldig gøy at vi nå begynner å se linjene, sier Marianne Hvaal Larsen i Jernbaneverket. Hun har ansvaret for flere av bruene på strekningen.

Rekordmange bruer

Om fire år knyttes Vestfold og Telemark med en helt ny og kortere jernbane. 15 av de 22 kilometerne med dobbeltspor bygges i tunnel. Strekningen får også ti bruer med en samlet lengde på 1,5 kilometer. På begge sider av E18 er det derfor mye byggeaktivitet i disse dager.

– Nå er vi i topp på produksjon. Det vil si at i år og neste år er det full fart på alle de fire entreprisene. Rundt tusen mennesker er involvert i byggingen, sier kommunikasjonsleder i Jernbaneverket, Trine K. Bratlie Evensen.

Nye kontrakter

Rett etter sommerferien var det gjennomslag på Martineåsen. Snart skal man også se lyset i Storberget tunnel.

– Dag for dag får vi mer og mer sammenhengende tunnel.

Men jobben er på langt nær ferdig så fort tunnelen er ferdig drevet. Da kommer alt det jernbanetekniske som skal monteres. Det vil si nødlys i tunneler, spor, kontaktledning, tele og elektroarbeider, lavspent, høyspent. Alt som skal til for at togene skal kjøre på det vi bygger. Kontrakter for dette vil lyses ut i løpet av høsten, også vil det bli oppstart i januar 2016, sier hun.

Fire år til åpning

Dato for når det første toget vil gå er foreløpig ikke spikret, men det jobbes mot en åpning sommeren 2018. Ifølge prosjektleder Lars A. Tangerås er man godt i rute.

– Vi har foreløpig ikke møtt på noen store overraskelser og har generelt sett bedre fjell enn vi forventet. Slik vi ligger an nå er vi i rute med prosjektet både når det gjelder framdrift og økonom, sier han.

Må endre navn

Prosjektet har arbeidsnavn som er sammenfallende med E18 for henholdsvis Martineåsen tunnel og Vassbotn bru.

-Av beredskapsmessig hensyn er det viktig at Jernbaneverket finner på et annet navn. Vi har sendt et brev til Larvik kommune om navneendring, for å få godkjent navn på alle tunneler og bruer, sier Tangerås.

Jernbaneverket har foreslått at de offisielle navnene blir Hallevannet bru og Kleiver tunnel. Saken er til behandling hos Larvik kommune.

Artikkeltags