Trente nødslep ved Svenner

Øvde på slep: Situasjonen var at Superspeed 2 trengte slep i Oslofjorden. Her er slepebåten BB Connector på vei for å bistå. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Øvde på slep: Situasjonen var at Superspeed 2 trengte slep i Oslofjorden. Her er slepebåten BB Connector på vei for å bistå. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene

Horten Sjøtrafikksentral overvåker Oslofjorden 24 timer i døgnet, hele uken. Mandag ble det trent på nødslep av stort passasjerskip.

DEL

Vi gir deg alt om Stavernfestivalen for 5 kr

– Vi er ansvarlige for slepeberedskapen innen risikotrafikken i norsk farvann, og det gjelder både laste- og tanktrafikken og for passasjertrafikken både på ferjer og på cruiseskip. Da er det utrolig viktig at vi får trent og sett at både våre mannskaper og mannskaper på skip kan håndtere alvorlige situasjoner, sier Johan Marius Ly, som er beredskapsdirektør i Kysverket.

Viktig: Johan Marius Ly i Kystverket er glad for at Color Line stiller opp i viktige øvelser.

Viktig: Johan Marius Ly i Kystverket er glad for at Color Line stiller opp i viktige øvelser. Foto:

Trente slep

Mandag var Superspeed 2 engasjert i en øvelse som gikk ut på å gjøre mannskapet på slepebåten BB Connector i stand til å ivareta nødslep av fartøy, og mannskapet på passasjerferjen i stand til å ta imot bistand fra slepefartøy.

I 13 sekundmeter vind og kraftig sjø ble 400 meter lange vaiere koblet mellom ferjen og slepebåten, og så ble den store ferjen svingt rundt. Øvelsen ØP fikk være med på foregikk i farvannet utenfor Svenner, og tidligere på formiddagen var trening gjort i smulere farvann nærmere Larvik.

Fester vaier: Her er mannskapene i gang med å feste vaieren mellom slepebåt og ferje.

Fester vaier: Her er mannskapene i gang med å feste vaieren mellom slepebåt og ferje. Foto:

Det hele foregikk raskt og effektivt, og mannskapene på begge båtene fikk gjennomført verdifull trening i håndtering av utstyr, og over radiokommunikasjonen på losskøyta, der vi befant oss, fikk vi høre at øvelsen var vellykket og ble gjennomført som planlagt.

Stiller ofte opp

– Dette er øvelser som er viktige også for oss, og vi stiller ofte skipet til disposisjon, sier Helge Otto Mathisen, som er konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

– Vi er det eneste norske rederiet som går i slik fart som vi gjør, og vi deltar i mange ulike øvelser. Dette er viktig i forhold til den sikkerheten våre passasjerer skal ha, og ikke minst gir det våre ansatte utfordringer og viktig læring og erfaring. Kun gjennom å øve blir vi gode, og det er betryggende både for oss og myndighetene at slike øvelser blir gjennomført, sier Mathisen.

Bildeserie

Fra slepeøvelsen ved Svenner

Artikkeltags