Tester ut banebrytende app

ET TASTETRYKK UNNA: Kristina Lysebo (t.h.) er veldig godt fornøyd med appen, etter å ha testet den i tre måneder før jul. Her sammen med Anne Kathrine Kvelle (f.v.), assisterende avdelingsleder, RE-leder Gry Anja Gundersborg og Odd Ivar Lågøen, avdelingsleder.Foto: Truls Lian

ET TASTETRYKK UNNA: Kristina Lysebo (t.h.) er veldig godt fornøyd med appen, etter å ha testet den i tre måneder før jul. Her sammen med Anne Kathrine Kvelle (f.v.), assisterende avdelingsleder, RE-leder Gry Anja Gundersborg og Odd Ivar Lågøen, avdelingsleder.Foto: Truls Lian Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Kommunen vil gi mottakere av helse- og omsorgstjenester større frihet og mer fleksibilitet.

Det skal de sørge for med en helt ny app.

Larvik kommune kaller den «Tjenesteshopping». Med enkle tastetrykk på mobilen får brukerne større kontroll over hva og når de trenger hjelp.

– Tradisjonelt sett har vi samarbeidet med brukerne og funnet ut når det passer for avdelingen og brukeren. Via appen kan brukeren selv bestemme hele greia, sier RE-leder Gunn Anja Gundersborg.

– Man får mye større frihet og fleksibilitet.

Aldri før har en slik app blitt brukt på tjenesteområdene Larvik vil bruke dem på.

– Appfunksjonene er ikke nye, men bruksområdet er nytt. Det er gøy at ideen kommer fra Larvik. Vi har fått tilbakemeldinger på at dette er så genialt og enkelt, og det er gjerne det som kjennetegner en god idé.

Testet pilot før jul

I tre måneder på slutten av fjoråret fikk fire brukere teste en pilot av nyvinningen. En av dem var Kristina Lysebo, som så store fordeler med appen.

– Da jeg brukte appen fikk jeg tenkt gjennom hva jeg egentlig har behov for å få hjelp til, i stedet for å følge en fast plan hver dag. Jeg så at det var en del ting jeg kunne utføre selv, sier hun.

– Jeg så for meg hva jeg trengte hjelp til i begynnelsen av uka, bestilte tid og fikk utført det. Jeg ønsker å gjøre mest mulig selv og vil ikke ha hjelp til ting jeg klarer å gjøre.

Blir man bedt bort på middag en dag, trenger man ikke middagshjelpen som planlagt. Da er det enkelt å gå inn på appen og avbestille tjenesten.

– Vi er unge og vil gjerne ha et liv utenfor leiligheten. Nå må man forme livet sitt litt etter de tjenestene man får. Mange har behov for å finne ut at man har lyst til å gjøre noe annet en dag.

Lanseres i 2016?

Enkelte barnesykdommer kom fram under pilotprosjektet. Brukerne ga også tilbakemeldinger på at de ønsket blant annet enda større fleksibilitet, kortere avbestillingstid og vite hvem som var på jobb.

Gundersborg sier at appen blir en mellomting mellom tradisjonell tjenesteyting og brukerstyrt personlig assistent.

– Her kan man organisere seg selv innenfor noen rammer, men det er kommunen som må tilpasse seg mer enn brukeren.

Først skal appen videreutvikles – og fra januar skal den testes på en større brukergruppe.

– Et sted mellom 50–70 brukere skal være med i prosjektet for å prøve ut dette i større skala, sier avdelingsleder Odd Ivar Lågøen.

Appen er forhåpentligvis klar til bruk i 2016 – og da kan den brukes på flere områder.

– Foreldre som har avlastningstjenester for barna sine er for eksempel en gruppe vi har lyst til å prøve ut dette på. Det har kommet signaler fra andre tjenester at det vil være potensial for appen der også, sier Gundersborg.

Artikkeltags