Redningsskøyta fikk det travel med to havarerte båter som drev mot land

To personer om bord i en fritidsbåt får hjelp av Redningskøyta etter motorstopp torsdag. Stormbull rakk nesten ikke tilbake før en ny båt i Nevlunghavn trenger hjelp.

DEL

Denne gang er det en 35 fots fritidsbåt som er i havsnød utenfor Nevlunghavn, og driver mot land i den sterke vinden. Meldingen kom 16.56:

– En person om bord, foreløpig ligger den stabilt, og venter på hjelp fra redningsskøya, melder politiets operasjonssentral i Sør-Øst på twitter.

Redningsskøyta var allerede ute på oppdrag etter at hovedredningssentralen i Sør-Norge meldte om en havarist ved Svenner fyr en drøy time tidligere torsdag ettermiddag.

Stormbull fikk kontroll på havaristen etter at fritidsbåten fikk problemer.

– Det er en del vind i området, og båten driver mot land, var den første meldingen litt før klokka 16.

Også politibåten Njord rykket ut til havaristen, og politiet i Sør-Øst kunne melde om at det var to personer om bord i fritidsbåten.

– Det er en 28 fots fritidsbåt som er i havsnød. Politibåt og redningsskøyte er på stedet, og båten er sikret og tatt under slep av Redningsselskapets båt, melder politiet.

Styrmann på Stormbull, Andreas Johansen, forteller til Østlands-Posten at det var litt ugreie forhold å få motorstopp i torsdag.

– Vi noterte 13 sekundmeter vind fra sørvest og det ga også brottsjø, og det var litt ugreit. Uten at jeg har fått snakket så mye med dem ennå vil jeg tro at de følte det var dramatisk, forklarer Johansen, på vei inn til Stavern med havaristen på slep.

Redningsselskapet opplevde en kraftig økning i antall assistanser til fritidsbåter i mai måned. Hele 689 ganger måtte ei av redningsskøytene rykke ut i mai, og det var en økning på 28 prosent i forhold til 2017.

242 av oppdragene var i Vestfold, Telemark og Østfold, som var det område der det var flest som hadde behov for hjelp.

En av årsakene er trolig det utrolig flotte være som årets maimåned hadde.

– Økningen i antall oppdrag er størst i Oslofjorden, hvor det har vært tett mellom både båtene og oppdragene. Ved sesongstart har vi en del ekstra oppdrag som følge av at folk ikke har tatt en god nok sjekk av båten før sjøsetting, sier beredskapssjef Ronny Jåsund Pedersen i Redningsselskapet.

64 fritidsbåter gikk på grunn i mai, mot 27 i fjor.

– Alt for mange sitter med nesen ned i kartplotteren framfor å bruke det beste navigasjonsmiddelet de har til sjøs; øynene. Løft blikket og følg med på sjøen foran deg. Hvis du i tillegg avpasser farten etter forholdene og bruker dødmannsknapp, er både du, passasjerene dine og de andre trafikantene på sjøen mye tryggere, sier Jåsund Pedersen.

Saken oppdateres

Artikkeltags