- Vi har ikke tid til å vente på et nytt felles turistselskap

Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

De vil ikke bruke ordet boikott, men fram til politikerne har funnet ut hva slags turistsatsing de vil ha, har Erik Thorstein og Tor Erling Andersen startet sitt eget turistselskap i Brunlanes.

– Da jeg var på turistnæringsmøtet i Bølgen i begynnelsen av januar skjønte jeg at dette kommer til å ta tid. Jeg tror ikke de blir ferdige til sommeren. Vi har ikke tid til å vente på det her ute, så derfor startet vi vårt eget turistselskap, sier Erik Thorstein.

Sammen med driver av Nevlunghavn Gjestgiveri, Tor Erling Andersen, startet bakeren nylig opp Visit Brunlanes.

– Da Opplev Larvik var oppe og gikk stoppet informasjonen ved den gamle kommunegrensa. Vi fikk ingenting igjen for å betale destinasjonsbidrag. Vi vil ikke betale denne gangen, om turistsatsingen blir lik den forrige, sier Andersen.

Sammen med fire andre sentrale næringslivsaktører i Brunlanes drifter de nå nettstedet www.visitbrunlanes.net.

– Vi tjener ikke penger på at alle arrangementer og alt fokus er rettet mot Larvik sentrum og Indre havn. Håpet vårt er at det kan opprettes et turistselskap som kan markedsføre hele Larvik, men før det skjer, så ordner vi det selv, sier Andersen.

– Det er vi som bor her som kjenner Brunlanes best, og derfor må det være folk med lokalkunnskap som kan guide her ute, sier Thorstein.

– Vi har alt av rekreasjon som folk kommer til Larvik for, som for eksempel campingplassene, Kyststien, strendene og Mølen. Da kan vi ikke være en del av et turistselskap som ikke fungerer, sier Andersen.

Lite å hente i Larvik

For sju år siden startet Yngve Rakke opp turistselskapet Visit Stavern, med turistkontor inne på Fredriksvern Verft. Ifølge den selvutnevnte turistsjefen i Stavern, har det vært en formidabel suksess.

– Folk lurer på alt fra båtturer til Svenner, sykkelstier, overnatting, festivalpass, guiding til gjestehavn. Det må være noen der til å svare på disse henvendelsene, og det virker det som om politikerne ikke har skjønt.

Rakke vil ikke være en del av en ny turistsatsing i Larvik.

– Dette handler om merkevarebygging, og merkevaren Stavern bygges best av dem som kjenner Stavern. Hva er det for oss å hente i et turistselskap i Larvik, som uansett ikke fokuserer på områdene rundt? Sist gikk pengene til Melodi Grand Prix, denne gangen blir vi ikke med, sier Rakke.

Sesongen allerede i gang

– Vil dere si at dere boikotter turistsatsingen i Larvik?

– Nei, jeg vil ikke bruke det ordet, men det må være noe i det for oss. Og det er det ikke nå, sier Andersen.

– Dessuten sier folk at det er bra at vi har valgt å løsrive oss, sier Thorstein, som kan fortelle at flere nettsider har linket opp mot dem, samt at det allerede har kommet inn forespørsler.

– Vil dere kalle turistsatsingen i Larvik for amatørskap?

– Det er i alle fall total mangel på analyse. Jeg er litt mer interessert i den virkelige verden enn det politikerne mener. Sommeren for oss er allerede i gang. Folk ringer daglig for å spørre om Stavernfestivalen, de vil booke overnatting eller ønsker guiding. I forrige uke hadde jeg sesongens første båttur til Citadelløya, det var noe svenske turister som ville se stedet, sier Rakke.

Du kan også lese dagens leder i ØP der redaktør Terje Svendsen mener ordføreren snarest bør ta en telefon til turistvertene sør i kommunen.

Artikkeltags