– Et forbud vil være med på å drive prisene opp til forbrukerne, sier Europris-sjef Espen Eldal til Nettavisen.

Onsdag denne uken var det høring i Stortinget, etter at stortingsrepresentanter fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti (SV) kom med en rekke forslag for å bedre konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen.

En rekke aktører i bransjen fikk uttale seg om hva de mente om forslagene. Ett av forslagene som ble diskutert, var et forbud mot EMV. Det er stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes (SV) som har foreslått dette:

«Stortinget ber regjeringen utrede et forbud mot egne merkevarer (EMV) i dagligvarebransjen og komme tilbake til Stortinget egnet måte», skriver han i representantforslaget.

EMV er merkevarer kjedene selv eier. Eksempler på EMV er First Price, Eldorado, Folkets, Solvinge, X-tra, Bare og Änglamark (Coop).

Les også: Krever hastelov om First Price: – Vi tror at dette vil få flertall i Stortinget

Mener forbrukerne vil ha EMV

Ingvill Størksen, direktør for politikk og myndighetskontakt i Coop, var tydelig på hva hun mente om det:

– Om man forsøker å regulere vekk EMV, svekker man konkurransen mellom kjedene, og vi risikerer at konkurransen mellom kjedene blir med utenlandske varer, sa hun under høringen.

Det er imidlertid ikke kun dagligvarekjedene, som Coop, Rema, Kiwi og Meny, som vil bli rammet.

Over én tredel av varene som selges hos lavpriskjeden Europris er nemlig egne merkevarer, forteller Europris-sjef Espen Eldal til Nettavisen. De har en god del EMV i kategoriene vask og rengjøring, dagligvare, sjokolade og snacks, og dyremat.

Eldal er derfor naturlig nok ikke for et forbud mot EMV.

Han mener EMV er viktig i dagligvarebransjen fordi det er med på å legge press på merkevareleverandørene, og påvirker matvareprisene positivt.

– Forbrukerne er også mer enn villige til å kjøpe EMV, og vi ser en fin utvikling, sier Eldal.

Dette er saken:

Konkurrerer med Norgesgruppen

Europris ønsker å konkurrere med lavpriskjedene, og sier at de jobber med kategoriene sine for å ha gode marginer. Det er viktig for dem å prøve å kutte kostnader internt, samt prøve å få så lave innkjøpspriser som mulig.

Selv om det er kjent at Norgesgruppen har lavere innkjøpspriser fra en rekke store leverandører, er ikke Eldal bekymret for konkurransen mot Norgesgruppens butikker.

– Innen kategorien personlig pleie ser vi for eksempel at vi kan konkurrere godt med Norgesgruppen, sier han.

Han forklarer at de kjøper inn store partier, og spesielle størrelser, som kanskje Norgesgruppen ikke har, men som Europris sine kunder vil ha.