Røde Kors og Larvik Frivilligsentral samarbeider for å hjelpe så mange som mulig

TETT SAMARBEID: Foran fra venstre: Sirilinn Alviniussen Askerud, nestleder omsorgsavdelingen i Røde Kors, Tone M. Anderssen, leder Larvik Frivilligsentral og Hilde Johnson, Røde kors.
Bak, fra Frivilligsentralen: Audun Berg, Turid Bergene, Hilde Viberg, Jan Bjørnstad og Anita Haga Meyer.

TETT SAMARBEID: Foran fra venstre: Sirilinn Alviniussen Askerud, nestleder omsorgsavdelingen i Røde Kors, Tone M. Anderssen, leder Larvik Frivilligsentral og Hilde Johnson, Røde kors. Bak, fra Frivilligsentralen: Audun Berg, Turid Bergene, Hilde Viberg, Jan Bjørnstad og Anita Haga Meyer.

Røde Kors og Larvik Frivilligsentral ønsker å være en god og trygg løsning. Hjelpeorganisasjonene i Larvik har daglig kontakt for å gi et best mulig tilbud til alle som trenger det.

DEL

Korona-situasjonen har satt store deler av samfunnet på prøvet, ikke minst for dem som allerede har utfordringer i hverdagen, med jobb, økonomi eller andre ting.

Tone M. Anderssen, leder i Larvik Frivilligsentral, sier til ØP at de gjør det de kan for å så mange som mulig:

– I disse tider må vi alle tenke positivt og sosialt – hvem trenger hjelp og hvordan kan vi best organisere hjelpen? Frivilligsentralen og Røde Kors har nå daglig kontakt. Vi samordner våre lister med frivillige og er opptatt av trygge og gode rammer og oppfølging, ettersom vi både hører og leser om forsøk på svindel via nettet og av folk som oppsøker eldre direkte. Vi jobber også med å etablere trygge betalingsrutiner for folk som trenger matvarer, forteller Anderssen.

Frivilligsentralen er trygge på Røde Kors sine rutiner, og henviser nå både nye frivillige og hjelpetrengende til deres døgnåpne telefontjeneste, og håper dette kan være et kontaktpunkt som skaper trygget både for dem som trenger hjelp og deres pårørende.

– Nå som målet er å begrense smittespredning, med færrest mulig mennesker ute i butikker og samlingssteder, er det lurt å samordne hjelpen maksimalt. Vi i Frivilligsentralen i Larvik har rundt 90 eldre personer på en telefonliste. Det er personer som vi normalt hver uke kjører til kommunens dagsenter-tilbud, og også mennesker som ukentlig kommer til våre møteplasser, både i sentrum og på Tanum Gjenbruk. Med koronasmitten rundt oss har vi kontakt med disse på telefon, vi kartlegger behov og prøver å gi dem trygghet på at de kan få hjelp når de trenger det. Vi opplever også at mange bare trenger å prate en stund, det blir et velkomment avbrekk i lange dager med isolasjon, understreker Anderssen.

Normalt er mottoet til organisasjonen «møte mellom mennesker», men i disse korona-tider har det blitt til et slags «kontakt mellom mennesker», inntil samfunnet er tilbake i normalsituasjonen.

– Jeg opplever daglig folk som gleder seg til at møteplassene åpner igjen. Nå merker vi veldig godt at vi har en viktig funksjon for mange i Larvik – vi trenger å være sammen, rett og slett!

Artikkeltags