Gratis

Av
DEL

MeningerI Norge betaler fellesskapet for mange goder, uten direkte motytelse fra den enkelte mottaker.  Vi har utviklet krav til «gratis» ytelser fra fellesskapet som var utenkelige for tiår tilbake. Når det må strammes inn på bruk av oljepenger, må midlene brukes bedre: Alt kan ikke prioriteres opp, noe må droppes, noe må utsettes.

Staten tar ikke inn inntekter i særlig omfang på el-biler, mens fossilbiler belastes tungt. Det er greit, og det driver utviklingen i ønsket retning: Mindre fossile utslipp. Men el-biler tar like mye plass på veiene som fossilbiler, og mindre utslipp løser ikke køproblemer. Som varig ordning er det ikke klokt med bompengefrie veier og fri parkering for el-biler.

På Cuba innførte Fidel Castro almen rett til å kjøre sammen med de som hadde plass i bilen sin. Det ga god utnyttelse av bilparken og null køer. Noe tilsvarende kunne vi innføre i Norge også: Null bompenger for biler med to eller flere reisende, doble bompenger for de som kjører alene gjennom bommene. Vi ville da trolig ikke trenge å utvide kapasiteten på veiene, slik at store veimidler kunne frigjøres for annen bruk.

I barnehagen lærer barn å kildesortere, og den holdningen følger dem videre. Tilsvarende burde vi venne de unge til å reise kollektivt, derfor burde alle offentlige rutebusser være gratis for alle under 18 år. Et press på flere bussruter må være bedre enn press på å investere i flere privatbiler og større transportårer som det egentlig ikke er behov for. For det er antallet kjøretøyer på veiene som er problemet.

Gratis buss for de under 18 og gratis rett til medreise ville redusert behovet for investeringer i både veier og privatbil.  Omleggingen ville neppe gi stor nettobelastning på offentlige budsjetter, kanskje ville det være «gratis».  Og aller viktigst: Fossilbelastningen ville bli dramatisk redusert.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags