Statsministeren droppet skolebesøk i Larvik for å stille bom-ultimatum

ULTIMATUM: Statsminister Erna Solberg på pressekonferansen i regjeringens representasjonsanlegg om bompengesaken fredag kveld.

ULTIMATUM: Statsminister Erna Solberg på pressekonferansen i regjeringens representasjonsanlegg om bompengesaken fredag kveld. Foto:

Av

Statsminister Erna Solberg har lagt fram en endelig skisse til kompromiss om bompenger. Regjeringspartiene har helgen på seg til å ta stilling til den.

DEL

– Samtalene kan ikke fortsette inn i det uendelige. Det er vi egentlig enige om. Jeg har lagt fram en skisse som de tre partiene må ta stilling til i løpet av helgen, sa statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse fredag kveld.

Da hadde hun sammen med de andre partiene sittet hele dagen i forhandlinger om ny bompengeløsning.

Dermed måtte hun avlyse turen til Vestfold og Telemark, der hun fredag skulle ha besøøkt feiringen av Color Hybrid i Sandefjord, og besøkt Mesterfjellet skole i Larvik i forbindelse med skolestart, og lært mer om hvordan skolen arbeider med integrering og inkludering i forbindelse med skolestart.

Håpefulle ansatte og elever ved Mesterfjellet hadde gledet seg til å vise fram skolen, men fredag morgen kom kontra-beskjeden om at Solberg ble sittende fast i Oslo - i bom-spørsmålet.

I stedet ble det altså bompenge-striden som ble dagens tema, og fredag kveld redegjorde Solberg kort for den uenigheten som har hersket innad i regjeringen etter at Frp og Siv Jensen kom til partnerne med en liste med krav som hadde til hensikt å få ned bompengebelastningen på bilistene.

Videre bekreftet statsministeren at det så langt ikke er kommet en enighet i forhandlingene i regjeringen som har pågått siden før sommeren.

Solberg sier at den nye skissen er et kompromiss som tar hensyn til alle partienes hovedtrekk, men som også er hennes og Høyres skisse.

– Vi mener det er viktig å avklare dette spørsmålet nå, også med hensyn til den pågående valgkampen. Dette kan få konsekvenser for regjeringsprosjektet, sa en tydelig statsminister.

Nullvekstmålet ligger fast

I statsministerens forslag til enighet vil hun tilby kommunene å øke det statlige bidraget til fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal åtte gå til å kutte bompenger, og åtte til kollektivutbygging.

Samtidig går Erna Solberg i skissen inn for en egenandel for kommuner og fylkeskommuner på 20 prosent til nye byvekstavtaler.

I skissen ligger nullvekstmålet fast, og knyttes til bompengereduksjonene. Det vil si at byer med økt biltrafikk, ikke får bompengereduksjoner.

Videre legges det inn 300 millioner kroner til reduserte kollektivpriser i de store byene, samt 250 millioner kroner til bedre kollektivtrafikk i all hovedsak utenfor de store byene.

– Vi legger opp til å fjerne bompenger på en rekke strekninger over hele landet. Det bevilges også penger til en stor satsing på kollektivtrafikken.

Ødelegger valgkampen

Solberg gjorde det klart at hun ikke var sikker på om partiene ville akseptere løsningen, men allerede mens hun la den fram for offentligheten rundt klokka 21, gikk både Frp-leder Siv Jensen og KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad ut og ga sin tilslutning.

Drøyt to timer senere møtte Venstre-leder Tine Skrei Grande pressen etter å ha konferert med sin stortingsgruppe.

– Vi har fått en kollektivsatsing på 1 milliard og 800 millioner på bom. Vi har fått prioritert kollektiv foran bom. Derfor har Venstre valgt å si ja, sa Grande på en pressekonferanse i Stortingets vandrehall klokken 23 fredag kveld.

Men prosessen har kostet. Samarbeidsklimaet i regjeringen ser ikke ut til å være på topp – særlig ikke mellom Venstre og Frp.

– Det å ha en sånn diskusjon utenfor alle budsjettprosesser. Det å ha den i mediene, og det å ødelegge valgkampen vår, fordi vi skal konkludere på dette tre dager før vi går i budsjettkonferanse, det synes jeg ikke noe om. Det er ikke sånn vi skal styre i regjering, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til NTB sent fredag kveld.

Hun får støtte av partikollega Abid Raja.

– Prosessen har vi ikke vært fornøyd med, det tror jeg alle kan være enige i. Det har pågått i ukevis og dramaturgien har nådd flere topper, sier han.

– Valgte svart regjeringsbil

MDGs nasjonale talsperson Une Bastholm mener at Solberg med skissen åpner for mer trafikk i byene. Bastholm mener også Solberg tvinger byene til å fjerne bompengene ved å vifte med mer penger til kollektivtrafikk.

– Solberg må ta innover seg at hun uansett ikke kan bestemme dette alene uten å sette seg ned med byene og forhandle. Jeg håper lokalvalget blir et opprør mot regjeringens klima- og miljøpolitikk.

Heller ikke SV er fornøyde med skissen.

– Venstre valgte svart regjeringsbil foran grønn miljøpolitikk. De har akseptert en svekket miljøpolitikk for å redde valgkampen til Frp og Høyre, sier leder Audun Lysbakken.

Han mener at statsministerens forslag til bompengeløsning bidrar til at kommunene selv må betale mer for bedre transport, og at det kan føre til at de må kutte i velferden eller droppe kollektivsatsing.

– Enten taper miljøet, eller så blir skolebarn, eldre og arbeidsfolk i kommunene taperne. Dette er derfor en miljøfiendtlig og usosial løsning, og langt mer urettferdig enn bompenger.

Han får støtte fra Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Dette er nye utgifter som vil gå utover tilbudet til barn, unge og eldre, sier han.

Partiene har altså helgen på seg til å komme med sine svar. Den er allerede travel med valgkampprogram fra morgen til kveld, men ingen av partilederne avlyser sine planer, slik de gjorde fredag.

Fredag kveld la statsministeren fram det som skulle bli avslutningskapittelet på den smertefulle og langdryge bompengediskusjonen: en skisse til løsning som Venstre, Frp og KrF enten måtte godta, eller si takk for seg i regjeringen.

– Dette kan få konsekvenser for regjeringsprosjektet, sa en tydelig statsminister.

Artikkeltags