Strandkunst i skoledagen

Foto:

Av
DEL

Onsdag 29. mai tok 10. trinn ved Hedrum Ungdomsskole turen ut av skolens dører, med kurs mot Nalum. De skulle nemlig ha et prosjekt ved navn «LandArt», der målet for dagen var å skape strandkunst ved hjelp av naturens vakre gjenstander.

Elevene valgte ulike måter å komme seg til Nalum på. Noen syklet samlet med lærere fra skolen, mens andre tok buss eller ble kjørt. Det var også noen som hadde hytter å oppholde seg i som var i nærheten av Nalum. Da samlet de seg der og overnattet fra dagen før, og dro samlet om morgenen ned til Nalumstranda.

Klare og innstilte

Da klokken slo 10.00 på morgenen, var elevene på plass på Nalum. De var innstilte på å gjøre en god innsats, og klare til å slippe kreativiteten løs. Elevene hadde inndelt seg i grupper på tvers av klassene, for å kunne samarbeide med dem man helst ville jobbe med.

Elevene og skolen hadde med seg redskaper til jobben som skulle utføres. Dette skulle gjøre arbeidet lettere, slik at ungdommene kunne jobbe mer effektivt og få jobben gjort en god del kjappere. Redskapene elevene kunne bruke var spader, raker og bøtter, men også mindre finpussingsverktøy som skjeer og kniver.

Godt i gang

Da klokken passerte 11:00, var elevene godt i gang etter en times kreativt og hardt arbeid. Ideer ble satt i live, hull ble gravd, og naturen ble omgjort til flotte kunstverk. Halvveis ut i dagen er det tydelig at kunstverkene har potensiale!

Når det kom til valg av kunstverk, var elevene ekstremt kloke og kreative. Ungdommene tenkte utenfor og innafor boksen. Det var stor variasjon mellom gruppene, altså at omtrentlig alle lagde ulike unike kunstverk. Det ble laget alt fra dyr, sandslott, gravsteiner, mennesker, og selveste Svampebob!

Foto:

Suverene sluttprodukter

Rundt klokken 12:30 var elevene klare til å reise hjemover. Vannet steg slik at det nesten ikke var mulig å arbeide lengre. Elevene var selvsagt glade for å kunne dra tidligere hjem, etter å ha jobbet ekstremt bra og laget kjempefine og kule kunstverk. Det ble noen suverene sluttprodukter, og alle var unike!

Elevene syntes det var herlig å få en litt annerledes skoledag. Dette var noe utenom det vanlige, og for ungdommene var det herlig å komme seg ut av skolebygget og ut i frisk natur. Kort oppsummert var «LandArt» et morsomt, og annerledes (på en positiv måte, selvsagt) prosjekt! Elevene så ut til å kose seg, og dette er nok noe de ikke hadde takket nei til å gjøre igjen!


Artikkeltags