Nei til Kongegata og Indre havn

UTKANTEN: Det må da derfor passe mye bedre for alle å legge stasjonen i utkanten av sentrum, skriver  Ruth Elly Hansen, Karlsrogata Borettslag og Jos Baay, Prinsekvartalets Borettslag og sameie.

UTKANTEN: Det må da derfor passe mye bedre for alle å legge stasjonen i utkanten av sentrum, skriver Ruth Elly Hansen, Karlsrogata Borettslag og Jos Baay, Prinsekvartalets Borettslag og sameie. Foto:

Av
DEL

MeningerDet er for oss ikke til å forstå at når Bane NOR, Statens vegvesen og Larvik kommune ikke kan kommunisere med hverandre, skal da innbyggerne og næringslivet i Larvik sentrum bli skadelidende? Hva skjer med alle de som bor i leilighetene i bl.a. sentrum som skal rives? Vi som bor her hadde regnet med at vi nå hadde flyttet til en leilighet vi kunne bo i resten av livet. Det blir for lettvint å bare rive og ikke ta hensyn til de som bor her og har sitt levebrød i byen.

På infomøte med Bane NOR spurte vi konkret om leilighetene i sentrum. Disse leilighetene ligger på en salgsverdi på 1,5-2 millioner kroner i dag. Dersom vi må flytte kan vi ikke kjøpe leiligheter til denne prisen. Alle vet da at man må betale 3–6 millioner. Hvor vil dere gjøre av oss som bor i alle disse leilighetene i sentrum? Bane NOR betaler ikke differansen! Skal Larvik kommune betale differansen? Eller skal vi stakkars innbyggere bli gjeldsslaver eller sosialklienter? Dette forlanger vi å få et svar på!

Flere av borettslagene i sentrum har investert og holder på med investering til mange, mange millioner, bl.a. til heis. Dette fikk vi klarsignal på fra Larvik kommune i januar 2019 (Prinsekvartalet). Hvem betaler dette når alt skal rives? Dette forlanger vi også svar på!

Hvor mange personer bor det egentlig i selve sentrum? De fleste som bruker toget bor utenfor. Hovland, Nanset, Byskogen, Tagtvedt, Hagalia m.m. Tjølling, Brunlanes, Stavern, (planlagte Martineåsen med 1800 boenheter som kommer), må kjøre til sentrum.

Det må da derfor passe mye bedre for alle å legge stasjonen i utkanten av sentrum. Hvorfor har ikke kommunen vurdert Bergeløkka, Bommestad eller Elveveien som alternativer, er ikke til å forstå. Hvordan er det mulig at Larviks politikere ikke prioriterer byens beboere og næringslivet i sentrum, er heller ikke til å forstå. Dersom man skal legge stasjonen i Kongegata må 220 boenheter rives, pluss at det er slutt for byens næringsliv. Når andre personer snakker om at Larviks fjordbyvisjon må vise vei, da skjønner ikke vi at de samme personene ikke har kommet med kommentarer ang. Grandkvartalet med sine store betongkolosser som ødelegger for mange andre når det gjelder fjordbyvisjon.

Men når disse personene velger Kongegata er det nok p.g.a. at de ikke ønsker noe som kan stenge for disse kolossene. Om valg av stasjon utsettes med to år, har ingenting å si når man skal bygge en stasjon som skal vare i minst 150 år fremover. Vi foreslår at dere politikere hører på både Fjellanger og Bjørvik ang. eventuelle løsninger for vår nye togstasjon.

Ikke la prestisje være et hinder for å velge et bedre alternativ. Det finnes mange bedre muligheter enn Kongegata og Indre havn. Da behøver man ikke å rive eksisterende boenheter i sentrum. Og dessuten er de andre forslagene mye lettere tilgjengelig ved at man ikke trenger å gå gjennom byen. Personlig synes vi, sammen med Bedre Larvik, at Bergeløkka er det beste alternativet med trasé langs gamle E-18, slik at vi slipper all trafikken gjennom bykjernen.

Vi håper at våre politikere vil ta mer hensyn til sine innbyggere og næringsdrivende som har bosatt seg i Larvik sentrum, fordi Larvik er en by de alltid har vært og nye innbyggere har blitt veldig glad i.

Les alle leserinnlegg på ØPs debattsider

Artikkeltags