En benk der gode venner møtes

Flerkulturell vennskapsbenk: Elevrådet ved Hedrum barneskole står bak vennskapsbenken som nå er satt opp i skolegården, der ordet «venn» er skrevet på alle språk representert på skolen.

Flerkulturell vennskapsbenk: Elevrådet ved Hedrum barneskole står bak vennskapsbenken som nå er satt opp i skolegården, der ordet «venn» er skrevet på alle språk representert på skolen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

På Hedrum har elevene avduket en multikulturell vennskapsbenk. I tillegg har de innført trivselsgrupper, arrangert «hemmelig venn» og holdt VIS-talentiade.

DEL

Vennskap Inkludering og Sosial kompetanse (VIS)

VIS er samlebetegnelsen på Larviks grunnskoles prosjekt mot mobbing og for bedre læringsmiljø i skoleåret 2015/16

Alle skoler i Larvik har utviklet egne prosjekter som skal sørge for at målene om vennskap, inkludering og sosial kompetanse oppnås.

Denne presentasjonen danner også grunnlaget for kåringen av Årets skoleprosjekt. På Løft Larviks folkefest på Tollerodden 11. Juni skal tre skoler trekkes fram for ekstra god jobbing med VIS-prosjekter.

Juryen består av tidligere lærer og rektor i Larvik, nå kommunaldirektør for oppvekst og kultur på Nøtterøy, Christian Thaulow, tidligere lærer i Larvik og nå professor ved Høgskolen i Telemark, Hilde  Larsen Damsgaard og journalist Vårin Alme.

Les alle skolesakene her

Som ledd i VIS-prosjektet har elever ved Hedrum barneskole markert vennskap, inkludering og sosial kompetanse på en rekke måter. I høst gikk prosjektet av stabelen med egen aktivitetsdag, der VIS var det overordnede tema.

– På VIS-dagen hadde vi forskjellige stasjoner med forskjellige tema for elevene, forteller lærer og kontaktlærer for elevrådet, Gidsken Bjørn.

Etter dette har skolen arrangert VIS-talentiade og kantine for alle elevene. Her er fokuset inkludering, forklarer Bjørn.

På spørsmål om elevene har fått en egen innføring i hva prosjektet VIS handler om, forteller Bjørn at skolen ikke har holdt en egen innføring i prosjektet, men at prosjektet heller har gjennomsyret undervisning og aktiviteter generelt.

– Det har vært fokus i mye av det vi har gjort. Alle elevene vet nå hva VIS står for, forsikrer hun.

Lagde flerkulturell vennskapsbenk

Et ledd i prosjektet VIS på Hedrum skole har også vært en vennskapsbenk elevene har laget og satt opp i skolegården. Denne er malt rød, og på den er ordet «venn» skrevet på samtlige av språkene som er representert på skolen.

– Det er blant annet engelsk, swahili, polsk, slovakisk, indisk, arabisk og russisk – alle språkene som er representert på skolen her, opplyser Bjørn.

Alle skolens språk: På vennskapsbenken er alle skolens språk representert.

Alle skolens språk: På vennskapsbenken er alle skolens språk representert.

– Denne benken skal være et sted man kan sette seg om man føler seg litt alene, og ideen er at andre da kan sette seg og prate og vise vennskap, forklarer hun, og legger til at det er skolens elevråd som har stått for ideen til benken.

Innførte trivselsgrupper

I tillegg til aktiviteter som kakebaking, pepperkakeutdeling, figurlaging og stavingen av «VIS» med elever i skolegården, har Hedrum barneskole innført såkalte trivselsgrupper, der to og to elever iført vest har ansvar for å passe på at alle elever er inkludert i friminuttene i skolegården.

– Da skal disse elevene ta ekstra ansvar for at ingen er utenfor og at alle trives. De skal få i gang lek og få med seg folk, sier Bjørn.

Vis-prosjekter: Elevene på Hedrum skole har deltatt på en rekke VIS-relaterte prosjekter gjennom året.

Vis-prosjekter: Elevene på Hedrum skole har deltatt på en rekke VIS-relaterte prosjekter gjennom året.

I tillegg har elevene hatt såkalte «hemmelige venner», med ansvar for å ta ekstra vare på vennen de er tildelt.

– Alle elevene fikk da en hemmelig venn som de har ansvar for å være litt ekstra oppmerksomme på, sånn at ingen skal gå alene, forteller hun.

– Generelt har VIS vært underlaget for alt, både aktiviteter og undervisning. Vi har hatt et overordnet fokus på det, mener Bjørn.

– Håper dette fungerer

Elev ved Hedrum barneskole, Marie Claire Rashid (11), forteller at hun synes VIS er et viktig prosjekt.

– Det er både fint og viktig, og jeg håper jo at det fungerer – at det gjør at de som er litt utenfor får venner. Det har også vært morsomt å være med på prosjektet, sier hun.

Rashid legger til at hun, ved siden av norsk, snakker swahili, og at hun setter pris på at ordet «venn» er skrevet på swahili på skolens vennskapsbenk.

Les saker fra de andre skolene

Kvelde skole: Her lærer elevene vett på nett

Brunla ungdomsskole: Nesten ingen er på mobil lenger

Hvarnes skole: Inkluderer hele lokalsamfunnet

Frostvedt skole: Leker med nye hver uke

Mellomhagen ungdomsskole: Inviterer nye elever til festival

Valby skole: Snekret Hytte for vennskap

Hedrum barneskole: En benk der gode venner møtes

Nanset skole: En vegg for vennskap

Langestrand skole: Laget bånd for samhold

Tjodalyng skole: Samhold på tvers av alder

Sky skole: Bruker utemiljøet som arena

Verdensmesteren mottaksskole: Former seg fram til vennskap

Østre Halsen skole: Gir billetter for framsnakking

Berg skole: «Hender og venner» på berg

Jordet skole: Flyr høyt mot mobbing

Ra ungdomsskole: Elevene legger føringen

Mesterfjellet skole: Norgesmestere i mangfold

Stavern skole: Små og store lærer av hverandre

Hedrum ungdomsskole: Ble kjent med speeddating

Artikkeltags