Former seg fram til vennskap

VIS på VM: Her med Bjeate Yanina Catalon, Miski Jama Ahmed, Emna Alali, Youmna Ali Altinawi, Daiana Hisel Shin Henriques, Bereket Sltan Kebid, Rama Obaj, Lora Hammo, Omar Abdullatif Mousa, Georgious Petrou, Mohamed Faris Karami og Husein Bajric.

VIS på VM: Her med Bjeate Yanina Catalon, Miski Jama Ahmed, Emna Alali, Youmna Ali Altinawi, Daiana Hisel Shin Henriques, Bereket Sltan Kebid, Rama Obaj, Lora Hammo, Omar Abdullatif Mousa, Georgious Petrou, Mohamed Faris Karami og Husein Bajric.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Verdensmesteren integrerer VIS i det daglige arbeidet med norskopplæring og integrering. Dette skjer særlig gjennom to prosjekter.

DEL

Vennskap Inkludering og Sosial kompetanse (VIS)

VIS er samlebetegnelsen på Larviks grunnskoles prosjekt mot mobbing og for bedre læringsmiljø i skoleåret 2015/16

Alle skoler i Larvik har utviklet egne prosjekter som skal sørge for at målene om vennskap, inkludering og sosial kompetanse oppnås.

Denne presentasjonen danner også grunnlaget for kåringen av Årets skoleprosjekt. På Løft Larviks folkefest på Tollerodden 11. Juni skal tre skoler trekkes fram for ekstra god jobbing med VIS-prosjekter.

Juryen består av tidligere lærer og rektor i Larvik, nå kommunaldirektør for oppvekst og kultur på Nøtterøy, Christian Thaulow, tidligere lærer i Larvik og nå professor ved Høgskolen i Telemark, Hilde  Larsen Damsgaard og journalist Vårin Alme.

Les alle skolesakene her

Verdensmesteren mottaksskole jobber daglig med norskundervisning for elever som ikke har norsk som morsmål. Nå integrerer de VIS i arbeidet med språkopplæring og integrering. Dette arbeidet skjer gjennom et samarbeidsprosjekt med Ra ungdomsskole og gjennom kunst og håndverk-prosjekter som skal stilles ut på Bølgen.

– Dette er de to store prosjektene vi har jobbet med når det gjelder VIS, forklarer rektor ved Verdensmesteren mottaksskole, Else Marit Bjerknes.

Samarbeid med norske elever

Bjerknes forteller at samarbeidet med Ra ungdomsskole er av særlig betydning for å fremme inkludering og vennskap i arbeidet med integrering.

– Samarbeidet med Ra ungdomsskole handler om at elevene hos oss får møte norske elever og stifte kontakter og vennskap på den måten, sier hun, og legger til at slik samhandling er av stor betydning for elevene ved Verdensmesteren.

– Her på skolen er gjerne den eneste norske de snakker med en lærer. Så det er viktig for dem å møte andre, også for å få snakket mer norsk. Så dette prosjektet er veldig flott, fortsetter hun.

Samarbeid med ra: For å fremme vennskap og skape nettverk, samarbeider VM med Ra.

Samarbeid med ra: For å fremme vennskap og skape nettverk, samarbeider VM med Ra.

Danner viktige nettverk

Bjerknes forteller at de allerede har sett virkningen av samarbeidsprosjektet.

– Allerede har elevene fått nye kontakter. Dette er særlig viktig for jenter som kanskje ikke kommer inn i fritidsaktiviteter så lett som guttene. Når de stifter kontakter, lærer de hvor de kan dra for å være med på aktiviteter, og de opplever kanskje å se et kjent ansikt når de kommer dit. Det gjør alt tryggere og lettere, mener hun.

– Det er også særlig viktig for elevene vi har her som snakker språk ikke så mange andre elever snakker, legger hun til.

– Generelt er det viktig for oss å fronte samarbeid med nærskolene, for å forberede elevene på miljøet de skal inn i senere, og for å avmystifisere det hele. Det er viktig å få vekk det mystiske, fremmede elementet – fra begge sider. Så langt har det vist seg å være veldig nyttig, mener Bjerknes.

Vis-markering: På er VIS blitt markert gjennom en rekke prosjekter, både ute og inne.

Vis-markering: På er VIS blitt markert gjennom en rekke prosjekter, både ute og inne.

Får uttrykke seg gjennom forming

VIS har videre blitt implementert på Verdensmesteren gjennom formingsprosjekter. Prosjektene skal fremme verdiene VIS står for – men forming er også av unik verdi for elevene ved Verdensmesteren nettopp fordi det gir dem en alternativ uttrykksform når de kanskje ikke ennå kan uttrykke seg på et språk medelevene forstår.

– Særlig har det vært flott å se at elevene får muligheten til å uttrykke seg på en annen måte enn gjennom språk, og opplever mestring. De tegner kanskje noe som medelevene plutselig forstår. Dette hjelper dem også til å lære nye ord og begreper på norsk, sier lærer Branka Pasic.

Hun legger til at estetiske fag gjerne er nytt for elevene ved Verdensmesteren.

– Arbeid med kunst og håndverk har også vært nytt for mange av elevene. Noen av dem har aldri drevet med dette før, da de kommer fra skoler og land der de ikke har hatt estetiske fag. Derfor er det også spennende for dem å få lære seg noe nytt. Noen av guttene har til og med lært seg å sy, ler Pasic.

Les saker fra de andre skolene

Kvelde skole: Her lærer elevene vett på nett

Brunla ungdomsskole: Nesten ingen er på mobil lenger

Hvarnes skole: Inkluderer hele lokalsamfunnet

Frostvedt skole: Leker med nye hver uke

Mellomhagen ungdomsskole: Inviterer nye elever til festival

Valby skole: Snekret Hytte for vennskap

Hedrum barneskole: En benk der gode venner møtes

Nanset skole: En vegg for vennskap

Langestrand skole: Laget bånd for samhold

Tjodalyng skole: Samhold på tvers av alder

Sky skole: Bruker utemiljøet som arena

Verdensmesteren mottaksskole: Former seg fram til vennskap

Østre Halsen skole: Gir billetter for framsnakking

Berg skole: «Hender og venner» på berg

Jordet skole: Flyr høyt mot mobbing

Ra ungdomsskole: Elevene legger føringen

Mesterfjellet skole: Norgesmestere i mangfold

Stavern skole: Små og store lærer av hverandre

Hedrum ungdomsskole: Ble kjent med speeddating

Artikkeltags