– Det blir samhold på en helt annen måte enn når alle er fra samme kultur, mener teamleder for ungdomstrinnet og koordinator for minoritetsspråklige ved skolen, Katrine Løkka Thorstein.

Ved Mesterfjellet skole går 550 elever.

– 44 prosent av disse har en annen språkbakgrunn enn norsk, sier rektor Eva-Lise Børven Olsen.

Elever fra 69 forskjellige nasjoner.

– Vår jobb er å ruste elevene for hverdagen. Utfordringen vår er å være gode på språk. Det er nøkkelen til integrering. Forskjellig tro og kultur betyr ingen ting når toleranse ligger i bunnen.

Vennskap

I skolegården treffes elevene i lek og aktiviteter, og ofte oppstår nye vennskap.

– Vi lærer stadig noe nytt fra andres kulturer, sier Belmin Hasilovic (14). Selv er han født i Norge, med foreldre fra Bosnia.

– Her er ikke problem med å finne nye venner. Vi har også nye måter å lære ting på her på skolen, og vi får lov å bruke iPad.

– Det er spennende med andre fra så mange forskjellige land. Det er også flott å møte andre som ikke er norske, mener Sidra Alfaar (11) med bakgrunn fra Syrias og Palestina.

Positive foreldre

– Vi har både første og andregenerasjons innvandrere her på skolen. Veldig mange elever med minoritetsbakgrunn er født her i landet. Vi oppfordrer foreldrene til å snakke morsmålet sitt hjemme. Her på skolen går det mest i norsk. Det er viktig med et godt samarbeid med foreldrene. Vi opplever bare positive foreldre som vil det beste for barna sine. Vi må i de fleste tilfelle ha flere tolker til stede ved foreldremøter, men det er vi vant til, sier Børven Olsen.

Klare regler

Klare regler for hvordan man skal oppføre seg er viktig, fortsetter hun.

– Fleksibel identitet er noe vi lærer elevene ved skolen. Det å stå med ett bein i hver sin kultur og være trygg kan være en utfordring. Ved å vise raushet for hverandre og andres bakgrunn skaper man trygghet, sier Løkka Thorstein.

– Vi opplever ingen store problemer i hverdagen vår. I likhet med andre skoler får man fra tid til annen små utfordringer som alltid lar seg løse. Dette kan man jobbe systematisk med, sier rektor.

Hun opplever at elevene er både blide og hyggelige.

– Hver morgen håndhilser lærene på elvene og ønsker velkommen. Vi har flinke og tydelige klasseledere. Det er alfa og omega for god skolegang, sier hun.

PS: Det er ikke bare på Mesterfjellet skole det jobbes godt med det sosiale miljøet. Her kan du lese om prosjekter for Vennskap, Inkludering og Sosial kompetanse fra ALLE skolene i Larvik.