Nesten ingen er på mobil lenger

Vennskapspuslespill: Er blant VIS-prosjektene på Brunla. F.v.: Jonas Larsen (14), Jakob Nordang (13), Ola Wold (16), Gaute S. Risa (15), Signe M.O. Eidsheim (13), Ella E. Pedersen (13), Selma Bjerck (16) og Vegard Bull-Hansen (15).

Vennskapspuslespill: Er blant VIS-prosjektene på Brunla. F.v.: Jonas Larsen (14), Jakob Nordang (13), Ola Wold (16), Gaute S. Risa (15), Signe M.O. Eidsheim (13), Ella E. Pedersen (13), Selma Bjerck (16) og Vegard Bull-Hansen (15).

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Mindre mobilbruk har bidratt til mer samhold mellom elevene. Ikke mange sitter på mobilen istedenfor å delta på aktiviteter nå lenger, sier Selma Bjerck.

DEL

Vennskap Inkludering og Sosial kompetanse (VIS)

VIS er samlebetegnelsen på Larviks grunnskoles prosjekt mot mobbing og for bedre læringsmiljø i skoleåret 2015/16

Alle skoler i Larvik har utviklet egne prosjekter som skal sørge for at målene om vennskap, inkludering og sosial kompetanse oppnås.

Denne presentasjonen danner også grunnlaget for kåringen av Årets skoleprosjekt. På Løft Larviks folkefest på Tollerodden 11. Juni skal tre skoler trekkes fram for ekstra god jobbing med VIS-prosjekter.

Juryen består av tidligere lærer og rektor i Larvik, nå kommunaldirektør for oppvekst og kultur på Nøtterøy, Christian Thaulow, tidligere lærer i Larvik og nå professor ved Høgskolen i Telemark, Hilde  Larsen Damsgaard og journalist Vårin Alme.

Les alle skolesakene her

Å redusere mobilbruk blant elevene har stått sentralt når elevrådet ved Brunla ungdomsskole har jobbet for vennskap og inkludering.

– Vi har gått bort og snakket med dem som står på mobilen i gangene i friminuttene, og oppfordret til å heller bli med på noe sosialt med de andre elevene, sier medlem i elevrådet, Signe M.O. Eidsheim (13).

– I tillegg har vi sørget for at det er andre tilbud, som sjakkspill, fotball og andre aktiviteter, som alle kan være med på, sier hun.

– Det har bidratt til mer samhold mellom elevene. Nå sitter ikke mange på mobilen istedenfor å delta på aktiviteter lenger, mener Selma Bjerck (16).

Har igangsatt «Månedens elev»

Elevrådet ved Brunla ungdomsskole har iverksatt en rekke VIS-prosjekter. Blant tiltakene som skal forebygge mobbing og fremme VIS, er også «Månedens elev».

– Hver måned har vi et tema eller en egenskap, også stemmer alle i klassen på den på trinnet de synes er best på denne egenskapen. Da får de en sjokolademedalje og et gavekort i kantina. Egenskapene har så langt vært ansvar, kreativitet, respekt og omsorg. I klasserommene står disse egenskapene på plakater som skal minne oss på det, forteller elevrådsrepresentant Vegard Bull-Hansen (15).

I vinter la elevrådet også inn en innsats for å få elevene ut i kulda.

Samhold: Zara S.F. Cehajic, Karoline B. Johansen, Said A. Hujaale, Simen Haugen, Tuva F.J. Digre, Jenny S.S. Esborg, Amalie T. Arkemark, Emilie S. Holthe og Halvor Lindhjem.

Samhold: Zara S.F. Cehajic, Karoline B. Johansen, Said A. Hujaale, Simen Haugen, Tuva F.J. Digre, Jenny S.S. Esborg, Amalie T. Arkemark, Emilie S. Holthe og Halvor Lindhjem.

– Vi serverte pølser og kakao ute i vinter, for å få folk til å komme seg litt ut. Det var overraskende mange som ble med på det, smiler Eidsheim.

– I tillegg arrangerer vi elevkvelder, der alle er invitert. Her har vi aktiviteter eller vi ser filmer. Poenget er sosialt samvær, sier Bjerck.

Elevene har også gjennomført fagprosjekter i tråd med VIS.

– Vi har jobbet med en sammensatt tekst som skulle motvirke mobbing og fremme VIS, sier Bull-Hansen.

– Og vi har laget et vennskapspuslespill der alle har laget hver sin brikke der de har tegnet og skrevet hva de forbinder med vennskap, forteller Eidsheim.

– Alle disse aktivitetene bidrar sammen til samhold, oppsummerer Bjerck.

På veggen: Disse ordene ble malt på veggen på Brunla ungdomsskole i høst.

På veggen: Disse ordene ble malt på veggen på Brunla ungdomsskole i høst.

– Har utført masse gode ideer

Rektor ved Brunla ungdomsskole, Marianne Bjørnsdatter Gärtner Ous, forteller at elevrådet i stor grad har styrt VIS-prosjektet.

– Samtidig som vi voksne også har jobbet mye med dette, har elevene stilt med masse gode ideer som de også har utført – som «Månedens elev», der de leter etter gode gjerninger, sier hun, og legger til at VIS-arbeidet er tatt inn i hver enkelt klasse.

– Det legges inn i undervisningen, blant annet i norsken, som tema i skrivingen, i tillegg til at vi fokuserer på det i arbeidet med godt klassemiljø. Dette er jo ting vi alltid jobber med, men som nå skal stå ekstra i fokus, forteller hun, og roser også skolens foreldregruppe.

– Vi har en aktiv foreldregruppe her, som har vært aktive også med VIS. De er også med på det å skape fellesskap, avslutter hun.

Les saker fra de andre skolene

Kvelde skole: Her lærer elevene vett på nett

Brunla ungdomsskole: Nesten ingen er på mobil lenger

Hvarnes skole: Inkluderer hele lokalsamfunnet

Frostvedt skole: Leker med nye hver uke

Mellomhagen ungdomsskole: Inviterer nye elever til festival

Valby skole: Snekret Hytte for vennskap

Hedrum barneskole: En benk der gode venner møtes

Nanset skole: En vegg for vennskap

Langestrand skole: Laget bånd for samhold

Tjodalyng skole: Samhold på tvers av alder

Sky skole: Bruker utemiljøet som arena

Verdensmesteren mottaksskole: Former seg fram til vennskap

Østre Halsen skole: Gir billetter for framsnakking

Berg skole: «Hender og venner» på berg

Jordet skole: Flyr høyt mot mobbing

Ra ungdomsskole: Elevene legger føringen

Mesterfjellet skole: Norgesmestere i mangfold

Stavern skole: Små og store lærer av hverandre

Hedrum ungdomsskole: Ble kjent med speeddating

Artikkeltags