Samhold på tvers av alder

Premieres for god vis-oppførsel: Som ledd i VIS-prosjektet har elevene ved Tjodalyng skole lansert en premieringsordning for elever som oppfører seg i tråd med VIS. Elevrådsleder Alf P. Øygard (16) (t.v.) og Vincent Mukendi (15) (t.h.) utdelte her premier til Betina N. Jensen (15), Sivert Nilsen (14), Kaja Kleppan (14) og Iben Trondsen (16).

Premieres for god vis-oppførsel: Som ledd i VIS-prosjektet har elevene ved Tjodalyng skole lansert en premieringsordning for elever som oppfører seg i tråd med VIS. Elevrådsleder Alf P. Øygard (16) (t.v.) og Vincent Mukendi (15) (t.h.) utdelte her premier til Betina N. Jensen (15), Sivert Nilsen (14), Kaja Kleppan (14) og Iben Trondsen (16).

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Bussvakter og akevakter for de yngste barna er blant tiltakene Tjodalyng skole har tatt for å skape samhold på tvers av alder. Premieringsordningen «Hånd i hånd» skal også fremme VIS blant elevene.

DEL

Vennskap Inkludering og Sosial kompetanse (VIS)

VIS er samlebetegnelsen på Larviks grunnskoles prosjekt mot mobbing og for bedre læringsmiljø i skoleåret 2015/16

Alle skoler i Larvik har utviklet egne prosjekter som skal sørge for at målene om vennskap, inkludering og sosial kompetanse oppnås.

Denne presentasjonen danner også grunnlaget for kåringen av Årets skoleprosjekt. På Løft Larviks folkefest på Tollerodden 11. Juni skal tre skoler trekkes fram for ekstra god jobbing med VIS-prosjekter.

Juryen består av tidligere lærer og rektor i Larvik, nå kommunaldirektør for oppvekst og kultur på Nøtterøy, Christian Thaulow, tidligere lærer i Larvik og nå professor ved Høgskolen i Telemark, Hilde  Larsen Damsgaard og journalist Vårin Alme.

Blant prosjektene Tjodalyng skole arrangerer i tråd med vennskap, inkludering og sosialt fellesskap (VIS) er trivselsledere, vennevakter, bussvakter, akevakter, vennskapsbenk, VIS-dag, elevbedrift og premieringsordningen «Hånd i hånd».

Flere av disse ordningene er omfattende.

– Elevbedriften, som er åpen for hele lokalsamfunnet, er for eksempel et svært prosjekt vi har holdt på med lenge, men som nå har fått enda mer fokus på dette med VIS. Det heter nå «TVIST», som står for Tjodalyng VIS-team. Blant annet arrangerer elevene kantine for alle, der det fokuseres på inkludering, sier Terje Berglie, rektor ved Tjodalyng skole.

– Dette prosjektet handler om sosialt entreprenørskap. Og det omfatter alt fra bakeri, restaurant, yogakurs til fotballkurs, forteller teamleder Randi Mjaugto.

Har implementert «Hånd i hånd»

For å markere viktigheten av vennskap, inkludering og sosial kompetanse har elevrådet på Tjodalyng også opprettet en premieringsordning kalt «Hånd i hånd». Denne ordningen går ut på at elever kan nominere hverandre for oppførsel i tråd med VIS. Hver andre uke holdes seremonier der elever som har utmerket seg ved å fremsnakke andre eller vise vennskap og inkludering, får tildelt skjell.

– Det er et enkelt konsept, men det er noe elevene setter høyt og som betyr litt, mener Berglie.

Trivselselever: Er iført vester, og har ansvar for å oppfordre til lek og sørge for at alle er inkludert.

Trivselselever: Er iført vester, og har ansvar for å oppfordre til lek og sørge for at alle er inkludert.

Egne vakter for skyssbussene

Skolen har også en egen ordning der eldre elever passer på de yngste elevene når de skal ta buss hjem fra skolen.

– Elevene passer både på de yngste når de skal stå i kø og komme seg på bussen, men vi har også elever som er vakter på bussene. Vi har mange elever som tar bussen hjem, og bussen er jo en arena der mobbing ofte kan skje, da du her har elever i ulike aldre uten voksne til stede. Det at eldre elever blir plukket ut til å være vakter på bussene bidrar til at elevene holder en god tone, samarbeider, sitter i ro med beltet fastspent, og så videre. Det handler også om trygghet for de små når de står og venter på bussen. Dette er en ordning vi har hatt lenge, men som handler om nettopp det VIS handler om, forteller Berglie.

Han opplyser at alle klasser og trinn har fått innføringer i hva VIS handler om og hvorfor det er viktig.

– Og det er også noe jeg har snakket en del med foreldrene om, legger Berglie til.

Arrangerte vis-dag: Tjodalyng holdt også VIS-dag, og har utstilt resultatet på veggen.

Arrangerte vis-dag: Tjodalyng holdt også VIS-dag, og har utstilt resultatet på veggen.

– Viktig å jobbe for noe

Leder i elevrådet ved Tjodalyng barne- og ungdomsskole, Alf P. Øygard (16) mener VIS har vært et nyttig prosjekt nettopp fordi det representerer noe man kan støtte.

– Jeg tenker at det er viktig å være for noe, å jobbe for noe – ikke bare å være imot mobbing. VIS er et slagord man husker og som man kan være for, sier han.

Øygard legger til at VIS er en videreføring av skolens arbeid for godt miljø.

– Jeg føler at vi alltid har hatt et godt miljø her, men at vi nå gjør mer sammen og samarbeider for at vi skal føle samhold, sier han.

Les saker fra de andre skolene

Kvelde skole: Her lærer elevene vett på nett

Brunla ungdomsskole: Nesten ingen er på mobil lenger

Hvarnes skole: Inkluderer hele lokalsamfunnet

Frostvedt skole: Leker med nye hver uke

Mellomhagen ungdomsskole: Inviterer nye elever til festival

Valby skole: Snekret Hytte for vennskap

Hedrum barneskole: En benk der gode venner møtes

Nanset skole: En vegg for vennskap

Langestrand skole: Laget bånd for samhold

Tjodalyng skole: Samhold på tvers av alder

Sky skole: Bruker utemiljøet som arena

Verdensmesteren mottaksskole: Former seg fram til vennskap

Østre Halsen skole: Gir billetter for framsnakking

Berg skole: «Hender og venner» på berg

Jordet skole: Flyr høyt mot mobbing

Ra ungdomsskole: Elevene legger føringen

Mesterfjellet skole: Norgesmestere i mangfold

Stavern skole: Små og store lærer av hverandre

Hedrum ungdomsskole: Ble kjent med speeddating

Artikkeltags