Snekret hytte for vennskap

Vennskapshytte: F.v.: Thea R. Borgersen (9), Sara S. Nilsen (9), Madelen A.V. Nanebjørg (7), Sofie Andreassen (10), Martine I. Johannesen (9), Una I. Vestervold (7), Thea A Johansen (7), Alice Nilsen (9), Sahil Dilipsing (9), Noah Carlsen (9), Sarah T Jalloh (7), Frida K. Pettersen (12), Magnus B. Edelund (9), Leah F. Andresen (9), Vilde A. Johansen (8), Maren Ellefsen (7) og Jesper Ellefsen (9).

Vennskapshytte: F.v.: Thea R. Borgersen (9), Sara S. Nilsen (9), Madelen A.V. Nanebjørg (7), Sofie Andreassen (10), Martine I. Johannesen (9), Una I. Vestervold (7), Thea A Johansen (7), Alice Nilsen (9), Sahil Dilipsing (9), Noah Carlsen (9), Sarah T Jalloh (7), Frida K. Pettersen (12), Magnus B. Edelund (9), Leah F. Andresen (9), Vilde A. Johansen (8), Maren Ellefsen (7) og Jesper Ellefsen (9).

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Elever ved Valby skole har snekret en egen vennskapshytte. Den skal minne om inkludering og samhold.

DEL

Vennskap Inkludering og Sosial kompetanse (VIS)

VIS er samlebetegnelsen på Larviks grunnskoles prosjekt mot mobbing og for bedre læringsmiljø i skoleåret 2015/16

Alle skoler i Larvik har utviklet egne prosjekter som skal sørge for at målene om vennskap, inkludering og sosial kompetanse oppnås.

Denne presentasjonen danner også grunnlaget for kåringen av Årets skoleprosjekt. På Løft Larviks folkefest på Tollerodden 11. Juni skal tre skoler trekkes fram for ekstra god jobbing med VIS-prosjekter.

Juryen består av tidligere lærer og rektor i Larvik, nå kommunaldirektør for oppvekst og kultur på Nøtterøy, Christian Thaulow, tidligere lærer i Larvik og nå professor ved Høgskolen i Telemark, Hilde  Larsen Damsgaard og journalist Vårin Alme.

Les alle skolesakene her

Mens Valby skole også har gjennomført prosjekter som vennskapsbenk, vennskapspuslespill og VIS-dag, er det særlig ett prosjekt som skiller seg ut for barneskolen. Som ledd i prosjektet for vennskap, inkludering og sosial kompetanse har de nemlig snekret sin egen vennskapshytte i skogen i skolegården.

– Omkostningene for hytta sto Skogselskapet for. Elevene fikk selv bygge hytta, med hjelp av vaktmester, forteller rektor ved Valby skole, Sissel Thygesen Grøtterød.

Et sted som skal skape samhold

– Dette skal være et sted man kan gå for å bli inkludert, et sted som skal skape samhold, forklarer Thygesen Grøtterød, og legger til at dette er et av mange kunst og håndverk-prosjekter Valby-elevene har vært med på i VIS-opplegget.

– Det er særlig de yngste elevene som bruker hytta. Etter hvert skal den males også, forteller elevrådsrepresentant Bala Abdulhamid (12).

– Vi måtte søke om å bli med på å bygge hytta, og fordi det var så mange som ville være med, byttet vi ut etter hvert, sånn at alle som ville være med fikk lov, sier han.

Egne dikt om vennskap: Elever på Valby skole har skrevet egne dikt om vennskap.

Egne dikt om vennskap: Elever på Valby skole har skrevet egne dikt om vennskap.

Arrangerte kick-off for VIS

Thygesen Grøtterød forteller at hun synes det var viktig å få til en fellesstart på prosjektet VIS da dette startet i høst.

– Derfor arrangerte vi tur til Lamøya, som var helt fantastisk. Dette ble en Kick-off for VIS-prosjektet. Der snakket vi mye om hva VIS er og står for, og hvorfor det er viktig. På veien tilbake til skolen hadde vi stasjoner med oppgaver, der VIS var tema. Det er nok viktig med en fellesstart, en felles opplevelse som kan danne starten på et sånt prosjekt, forteller hun.

Samarbeid mellom alle parter

I arbeidet med VIS har Valby skole vært opptatt av at alle relevante parter skal være involvert, opplyser Thygesen Grøtterød.

Samarbeidslæring: Her hjelper elevene hverandre i aldersblandede grupper på tur til Lamøya.

Samarbeidslæring: Her hjelper elevene hverandre i aldersblandede grupper på tur til Lamøya.

– Selv om dette først og fremst handler om elevene, er det viktig at foreldre og lærere er med. Det er vi nøye på. De har blant annet vært med å planlegge prosjekter som en egen VIS-kveld. Her hadde vi formingsaktiviteter, som et puslespill elevene lagde med vennskap som tema. Her har alle elevene tegnet hver sin brikke ut fra tanker og følelser om vennskap, også er det blitt et uttrykk til sammen, sier hun.

– I tillegg hadde vi aktiviteter som sanger og skuespill. VIS-kvelden ble fantastisk flott, mener hun.

Flott med et mandat mot mobbing

Thygesen Grøtterød forteller at skolen har jobbet både for å inkorporere VIS i skolens aktiviteter, og for å lage nye opplegg.

– Vi har innlemmet VIS i årshjulet vårt, og lagt det inn blant annet i Valby-stafetten. Men vi har også arrangert mye nytt, som turen til Lamøya, og som i prosjektet «Hvem er du?», som går ut på at elevene skal bli kjent med en de ikke kjenner fra før. De skal ut av komfortsonen og samarbeide. VIS er noe vi alltid jobber med, men det skaper et ekstratrykk når det legges inn som et mandat. Det blir en forsterkning. Og det er flott, avslutter hun.

Les saker fra de andre skolene

Kvelde skole: Her lærer elevene vett på nett

Brunla ungdomsskole: Nesten ingen er på mobil lenger

Hvarnes skole: Inkluderer hele lokalsamfunnet

Frostvedt skole: Leker med nye hver uke

Mellomhagen ungdomsskole: Inviterer nye elever til festival

Valby skole: Snekret Hytte for vennskap

Hedrum barneskole: En benk der gode venner møtes

Nanset skole: En vegg for vennskap

Langestrand skole: Laget bånd for samhold

Tjodalyng skole: Samhold på tvers av alder

Sky skole: Bruker utemiljøet som arena

Verdensmesteren mottaksskole: Former seg fram til vennskap

Østre Halsen skole: Gir billetter for framsnakking

Berg skole: «Hender og venner» på berg

Jordet skole: Flyr høyt mot mobbing

Ra ungdomsskole: Elevene legger føringen

Mesterfjellet skole: Norgesmestere i mangfold

Stavern skole: Små og store lærer av hverandre

Hedrum ungdomsskole: Ble kjent med speeddating

Artikkeltags