Derfor har denne Larvik-skolen nær perfekte mobbetall

Står sammen mot mobbing: Rektor Eva Guii-Larsen (t.v.), Anna Haugene, Theo Engmark Amundsen, Inger Aurora S. Johansen, Cornelia Thoresen og Håkon Rørvik.

Står sammen mot mobbing: Rektor Eva Guii-Larsen (t.v.), Anna Haugene, Theo Engmark Amundsen, Inger Aurora S. Johansen, Cornelia Thoresen og Håkon Rørvik. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

På Stavern skole slår de bokstavelig talt ring om skolemiljøet.

DEL

Enkelte Larvik-skoler sliter mer enn andre når det kommer til mobbing. Det viser den store Elevundersøkelsen, som Østlands-Posten presenterte deler av mandag.

Men på Stavern skole, som sammen med Valby utmerker seg med nær perfekte mobbetall i år, har man god grunn til å være fornøyd.

Resultatet er imidlertid ingen tilfeldighet, skal vi tro rektor Eva Guii-Larsen, som forteller at mobbing har vært et fokusområde i en årrekke.

Jobbes med daglig

– Ja, selvfølgelig hadde jeg blitt skuffet hvis vi hadde gjort det dårlig. For dette er noe vi jobber med daglig og en ting vi virkelig tar på alvor. Nå ser vi at arbeidet bærer frukter, smiler hun og titter bort på Anna Haugene, Theo Engmark Amundsen, Inger Aurora S. Johansen, Cornelia Thoresen og Håkon Rørvik, som har tatt plass ved siden av henne i sofaen.

Fornøyd rektor: – Vi tar mobbing på alvor og tar aldri pause fra arbeidet med å forebygge det, sier Eva Guii-Larsen.

Fornøyd rektor: – Vi tar mobbing på alvor og tar aldri pause fra arbeidet med å forebygge det, sier Eva Guii-Larsen. Foto:

De fem sjuendeklassingene er utnevnt til trivselselever med et ekstra ansvar for å passe på at alle har det bra.

– Jeg tror faktisk ikke jeg har sett direkte mobbing på skolen her før. Det tror jeg henger mye sammen med at vi er åpne og prater så mye om det som vi gjør, sier Håkon.

Les også: Seksuell trakassering på skolen må ta slutt!

HelArt skal ha sin del av æren for bevisstgjøringen rundt mobbing, mener rektor. Det er Inger Aurora enig i.

– Det vi har lært har gjort meg mye mer obs på elever som er alene i skolegården eller på andre signaler som kan tyde på at alt kanskje ikke er helt som det skal. Den bevisstgjøringen har i hvert fall vært viktig for meg, forteller hun.

Slår ring om skolemiljøet

Ett av mange forebyggende tiltak som skolen har benyttet i lengre tid, er den såkalte ROSA-ringen (ROSA står for respekt, omsorg, samarbeid og ansvar). Da ØP kommer på besøk, brer en gigantisk ring av elever og rosakledte lærere seg utover store deler av uteområdet.

Den symboliserer det samholdet og fellesskapet som de ønsker å ha og som er så avgjørende for at et skolemiljø skal fungere.

– Hele skolen har ROSA-timer, det trenes på ferdigheter som moralsk resonnering og hvordan vi bør være mot hverandre. Vi jobber med andre ord mye forebyggende, forteller rektor, som dog ikke legger skjul på at det har vært og fortsatt er konflikter også på Stavern skole.

De store passer på de små

ROSA-ring: Hele skolen samles ved jevne mellomrom i skolegården for å danne en ring for respekt, omsorg, samarbeid og ansvar.

ROSA-ring: Hele skolen samles ved jevne mellomrom i skolegården for å danne en ring for respekt, omsorg, samarbeid og ansvar. Foto:

Når mobbetallene likevel er så knallgode som de er, har det nok mye å gjøre med åpenheten og den lave terskelen for å snakke om temaet, tror Guii-Larsen.

– Vi har barn som føler seg mobbet innimellom, som vi prøver så godt vi kan å hjelpe. Det gjør vi blant annet ved å ha et nært samarbeid med foreldrene, og vi har en veldig lav terskel for å ringe hjem når noe dukker opp. Og så tar vi aldri pause fra dette arbeidet, sier hun.

Viktigheten av å bruke sjuendeklassingene som trivselsansvarlige kan ikke understrekes nok, ifølge rektor.

– Å gi denne oppgaven til noen av de største barna, som de minste i utgangspunktet synes er litt skumle ... Og så er det dem som isteden går rundt og er tryggheten – det tenker jeg er mer verdifullt enn noe annet.

Artikkeltags