Små og store lærer av hverandre

Har laget vennskapsinstallasjon: Elevene på Stavern skole har laget vennskapsinstallasjon. F.v.: Pernille K. Kristiansen (7), Elise E. Dahl (12), Maren Book (12), Helene I. Andresen (7), Alexandra Haugen (7), Aurora A. Barseth (7), Emma Anvik (11), Selma D. Gulliksen (7), Rakel Eikenes (12), Mina-Sofie S. Bakkane (7), Anna K. Haugene (12), Håkon R. Samuelsen (12), Harun A.A. Guuled (7), Sivert V. Kyrkeeide (7) og Nicolai A. Jøndahl (7).

Har laget vennskapsinstallasjon: Elevene på Stavern skole har laget vennskapsinstallasjon. F.v.: Pernille K. Kristiansen (7), Elise E. Dahl (12), Maren Book (12), Helene I. Andresen (7), Alexandra Haugen (7), Aurora A. Barseth (7), Emma Anvik (11), Selma D. Gulliksen (7), Rakel Eikenes (12), Mina-Sofie S. Bakkane (7), Anna K. Haugene (12), Håkon R. Samuelsen (12), Harun A.A. Guuled (7), Sivert V. Kyrkeeide (7) og Nicolai A. Jøndahl (7).

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Å bedre interaksjonen mellom de yngste elevene og de eldste elevene gir en helt annen form for læring, mener lærer Hilde Stensbøl.

DEL

Vennskap Inkludering og Sosial kompetanse (VIS)

VIS er samlebetegnelsen på Larviks grunnskoles prosjekt mot mobbing og for bedre læringsmiljø i skoleåret 2015/16

Alle skoler i Larvik har utviklet egne prosjekter som skal sørge for at målene om vennskap, inkludering og sosial kompetanse oppnås.

Denne presentasjonen danner også grunnlaget for kåringen av Årets skoleprosjekt. På Løft Larviks folkefest på Tollerodden 11. Juni skal tre skoler trekkes fram for ekstra god jobbing med VIS-prosjekter.

Juryen består av tidligere lærer og rektor i Larvik, nå kommunaldirektør for oppvekst og kultur på Nøtterøy, Christian Thaulow, tidligere lærer i Larvik og nå professor ved Høgskolen i Telemark, Hilde  Larsen Damsgaard og journalist Vårin Alme.

På Stavern skole står det nå utstilt en vennskapsinstallasjon i et av klasserommene. Den er laget av faddere og fadderbarn, og skal illustrere hva elevene i de ulike aldersgruppene legger i ordene vennskap, inkludering og sosial kompetanse.

– En blir ganske rørt av å se hva elevene har lagt i arbeidet. På den ene siden har de klippet ut hjerter og skrevet ned ord og dikt om hva vennskap betyr for dem. I midten har de plassert et hjerte, og utenfor er det laget fotspor inn til det gode, trygge hjerterommet, sier lærer, Hilde Stensbøl.

Har fokusert på fadderordningen

Stensbøl forteller at Stavern skole, i arbeidet med VIS, har lagt fokuset på fadderordningen mellom 1. og 6., og 2. og 7. klasse. Å skape bånd og vennskap mellom elever i ulike aldre er noe skolen har sett på som vesentlig, opplyser Stensbøl.

– Vi har fokusert på fadderordningen. Vi ser at det er veldig all right og stas for de minste barna, men også for de eldre. Å bedre interaksjonen mellom disse klassene gir en helt annen form for læring, mener hun.

Prosjekt for ulike aldre: På VIS-dagen for faddere og fadderbarn klipte elevene blant annet hjerter og skrev ord og dikt om vennskap.

Prosjekt for ulike aldre: På VIS-dagen for faddere og fadderbarn klipte elevene blant annet hjerter og skrev ord og dikt om vennskap.

– Vi søker å finne rom for den interaksjonen, legger hun til.

Blant aktivitetene Stavern skole har arrangert for faddere og fadderbarn er skoletur og prosjekter innenfor norsk og kunst og håndverk, der elevene blant annet har laget vennskapsarmbånd.

– Fint å løfte fram disse tingene

Stensbøl forteller at de ansatte har tatt seg god tid til å fortelle elevene om hva VIS er, hva det står for og hvorfor det er viktig.

– Det har vi snakket mye om. Dette er jo ting vi fra før av jobber med daglig, men det er fint å stoppe litt opp og fokusere spesielt på det. Det skaper en fin sosialisering, mener hun, og legger til at dagen Stavern skole arrangerte for faddere og fadderbarn var vellykket.

– Det ble en veldig spesiell dag, der vi kunne se hvordan samspill mellom elevene utviklet seg spontant. VIS er med på å løfte fokuset på disse tingene, sier hun.

Stensbøl legger til at også elevene som ikke er inkludert i fadderordningen har fått være med på VIS.

– De får andre oppgaver og andre ansvarsområder, og de er veldig flinke til å bidra. Det er flott å se, sier hun.

Også elevene trekker frem det økte fokuset på fadderordningen som positivt.

– Vi får ikke vært så mye med fadderbarna våre ellers, så jeg synes det er kjempebra når skolen arrangerer egne dager for faddere og fadderbarn, sier elev Martin B. Kvisvik (11).

– Det tror jeg fadderbarna synes også, smiler han.

Les saker fra de andre skolene

Kvelde skole: Her lærer elevene vett på nett

Brunla ungdomsskole: Nesten ingen er på mobil lenger

Hvarnes skole: Inkluderer hele lokalsamfunnet

Frostvedt skole: Leker med nye hver uke

Mellomhagen ungdomsskole: Inviterer nye elever til festival

Valby skole: Snekret Hytte for vennskap

Hedrum barneskole: En benk der gode venner møtes

Nanset skole: En vegg for vennskap

Langestrand skole: Laget bånd for samhold

Tjodalyng skole: Samhold på tvers av alder

Sky skole: Bruker utemiljøet som arena

Verdensmesteren mottaksskole: Former seg fram til vennskap

Østre Halsen skole: Gir billetter for framsnakking

Berg skole: «Hender og venner» på berg

Jordet skole: Flyr høyt mot mobbing

Ra ungdomsskole: Elevene legger føringen

Mesterfjellet skole: Norgesmestere i mangfold

Stavern skole: Små og store lærer av hverandre

Hedrum ungdomsskole: Ble kjent med speeddating

Artikkeltags