Gå til sidens hovedinnhold

Slik kan regjeringen sakte ta livet av en by og en bydel

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Fredag 12. mars var det en lastebils ville ferd ned Romberggata som effekt stoppet trafikken på togsporet gjennom Larvik – i et kortsiktig perspektiv.

En uke senere var det samferdselsminister Knut Arild Hareide og regjeringen som dundret inn og stoppet dobbeltsporets ferd gjennom Larvik – i et mer langsiktig perspektiv.

12 år er kanskje ikke lenge i det store bildet, men det er sannelig lenge nok for oss som bor her.

■ Lenge nok for alle de som bor langs sporet mellom Sandefjord og Larvik, og hadde fått en drøm om å slippe skinner og tuting.

■ For alle de som med klump i magen har fått båndlagt sin eiendommer inn mot Larvik, i sentrum og ut mot Grenland.

■ For alle de som øynet en mulighet til å frigjøre arealer i Indre havn, til et yrende miljø, og til en frisk utvikling i dagens sentrumskjerne.

Men størst urett har Hareide og Co. begått mot en hel bydel i Larvik, gjennom å si at togsporet fra slutten av 1800-tallet skal ligge der det ligger, men brukes dobbelt så mye som tidligere. De største taperne er kanskje innbyggerne på Torstrand, som dag ut og dag inn har måttet leve med to tog i timen fra tidlig morgen til sen kveld. I tillegg til en stadig voksende biltrafikk.

Nå slår Regjeringen fast at Torstrands innbyggere ikke har blitt plaget nok, men at de skal få dobbelt så mye plage – fire tog i timen, to hver vei.

LES OGSÅ: Utsetter InterCity gjennom Larvik på ubestemt tid: – Nå er prosjektet skjøvet ut i intet

Selv om det var en godt varslet regional «katastrofe», var skuffelsen stor i hele regionen sør for Sandefjord fredag. Det hadde likevel vært et håp om at det skulle stå noe fordelaktig der.

Nå ser det ut til at ikke engang planleggingen skal starte før om 12 år, selv om Nasjonal Transportplan selvfølgelig kan revideres før den tid.

Dersom Vestfold og Telemark ikke klarer å påvirke stortingspolitikerne så mye, at de i sin behandling av NTP tar inn igjen intercityutbygging helt til Skien, står vi overfor et svært vanskelig valg.

Enten må de kaste planene om Kongegata, og gå for en annen løsning. Ellers vil hele sentrum fortsette å være båndlagt i mange år, mens Bane Nor ikke vil investere en krone i det sporet som i dag skal benyttes. Årsaken er at det en gang i framtida skal vurderes på nytt om det er penger til en videre utbygging mellom Sandefjord og Skien.

Det vil gjøre vondt. Veldig vondt, og debatten vil være like spisset som den var fram til flertallet valgte Kongegata, og noen vil måtte gå flere runder meg seg selv. Mens andre i sedvanlig Larvik-ånd vil gå triumferende rundt med nesa i været, strø salt i åpne sår, og si: Hva var det jeg sa!

Av hensyn til byens innbyggere, både i sentrum og på Torstrand, kan det den eneste levelige løsningen.

Jeg personlig har hele tiden ment at det beste for byutviklingen i Larvik ville være å gjøre alt for at Indre havn frigjøres fra de rustrøde togskinnenes faste grep. Når Larvik skal utvikles de neste årene, er mitt standpunkt som det har vært en stund, at en by ikke bør bevares med bakgrunn i noens tanker om nostalgisk verdi.

Vi bør tenke på hva neste generasjon har mest glede av, ikke hva vi personlig ville synes det er trist at blir revet eller bygget om.

Vi bør tenke byutvikling, og ikke bykonservering, og så må vi ta vare på det som virkelig vil være attraksjoner, som folk vil komme til Larvik for å beskue.

Nasjonal Transportplan, Regjeringen og minister Hareide har sørget for en solid bykonservering av Larvik i mange år framover. Kan Larviks politikere, kommunens administrasjon eller vi – innbyggerne – gjøre noe med det?

Hvis ikke er kanskje valget enkelt. Da bør politikerne i Larvik skrote planen om Kongegata, slik at arealene i sentrum frigis, og penger kan brukes til å bøte på belastningen til de som bor ved dagens trasé.


LES OGSÅ:

Les også

Larviks «golden chance»

Les også

Makt og avmakt, verdien av lokalt selvstyre

Les også

Bedring i sikte?

Les også

Fylket trenger et godt påskebudskap fra Hareide

Les også

Dobbeltspor til Skien må gjennomføres

Les også

Dobbeltspor på hele Vestfoldbanen

Kommentarer til denne saken