Mattilsynets smilefjes er som det meste annet i restaurantbransjen ferskvare. Men i skrivende stund har alle matserveringssteder i Larvik smilefjes som gjeldende vurdering.

Det er ikke sånn at tilsynet besøker steder hver måned, eller hvert år for den saks skyld. Men i juli fikk den det mye omtalte gatekjøkkenet Jappis Kebab og Pizza AS et besøk i de nye lokalene på Hovland. Det endte med toppkarakter på alle områder som ble vurdert. Rutiner og ledelse, lokaler og utstyr, mathåndtering og tilberedning, og merking og sporbarhet.

Dermed slapp i hvert fall innehaver å rette feil, samtidig som han kjemper mot noen av naboene i området.

LES OGSÅ: Har fått surt fjes av Mattilsynet for tredje gang: – Forrige gang gikk omsetningen opp

Fikk virksomhetskarantene

Før sommeren var det spesielt ett sted i Larvik som strevde med å blidgjøre Mattilsynet. Din Sushi på Nordbyen kjøpesenter fikk to sure fjes i løpet av mars måned, og i april bestemte Mattilsynet at restauranten måtte ta seg en såkalt virksomhetskarantene i fire uker.

Stedet måtte med andre ord holde stengt.

– Gode rutiner for renhold og orden er viktig for å ivareta god hygiene og en forutsetning for å sikre trygg mat til forbruker. Når vi gjentatte ganger gjør observasjoner som fører til pålegg om å følge samme krav i regelverket, kan virksomhetskarantene bli et nødvendig virkemiddel. Det har til hensikt å få virksomheten til å drive i samsvar med regelverket og å forebygge nye overtredelser innen kort tid, forklarer avdelingssjef Pernille Hustad i Mattilsynet.

Karantenen ble avsluttet i mai, og da fikk endelig stedet lov til å henge opp tilsynets smilende godkjentstempel igjen. Men på Mattilsynets hjemmesider ser det nå ut som det er to Din Sushi-steder i Larvik. Ett med smilefjes og et med surt fjes. Det ene stedet er riktignok merket med «ikke gyldig, se ny». Og det er den som er merket med smilefjes som teller.

Det betyr ikke at det er noen endringer i eierskap eller ledelse for restauranten.

– Det skyldes rett og slett en teknisk feil som oppsto i forbindelse med klagebehandling på virksomhetskarantenen. Foreløpig har vi måtte løse det på denne måten, sier Hustad.

ØP har for øvrig forsøkt å komme i kontakt med daglig leder Adrian Van Le, men han har ikke besvart våre henvendelser.

Alt var tipp topp

Det langt vanligste resultatet når Mattilsynet gjør en vurdering er nettopp smilefjes. Utenom Din Sushi er det bare Vindfjelltunet og Holms restaurant som har fått trekk i karakterene så langt i år. Men begge steder ble påpekningene fra tilsynet umiddelbart rettet.

Og ofte er det Matilsynets første besøk på et sted som avdekker rutinefeil.

Men det var ikke fasiten for den tyrkiske restauranten Antalya i Oskars gate som åpnet i fjor. Mattilsynet besøkte restauranten i sommer, og kunne slå fast at alt var tipp topp.