Bjørn-Gunnar Bruun Hansen skal fullføre Kon-Tri

Motivator: Nanset triatlons Trond Skuggedal har gode treningstips å gi mosjonist Bjørn-Gunnar Bruun Hansen som skal fullføre Kon-Tri om sju uker. Foto: Torgrim Skogheim

Motivator: Nanset triatlons Trond Skuggedal har gode treningstips å gi mosjonist Bjørn-Gunnar Bruun Hansen som skal fullføre Kon-Tri om sju uker. Foto: Torgrim Skogheim Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Nanset triatlons Trond Skuggedal gir ham og ØPs lesere treningstips i ukene fram til løpet.

Larvik HKs klubbdirektør er omringet av et topptrent miljø av håndballspillere. Selv ser han på seg som en mosjonist som ikke helt vet hva han driver når han trener.

– Jeg sykler jo en del, så den biten skal gå greit. Svømmingen får gå som det går, uten at jeg er bekymret for den. På løpingen er belastningsskade en risikofaktor, særlig etter at jeg fikk høre at kroppstyngden seksdobles i belastningen på knærne, sier Hansen.

Han har som mål å fullføre triatlonen og finner en stor motivasjonsfaktor i jevn trening inn mot sommeren. Når man legger til at et triatlon krever allsidig trening i forskjellige varianter kan det gi god effekt i å opprettholde motivasjonen.

Alle muligheter

Trond Skuggedal, som er med i Nanset triatlon og Kon-Tris ekspert, forteller at det ikke skal være noe problem å gjennomføre for dem som allerede trener litt nå om dagen.

Fra mandag av kommer han til å sende ut et forslag til treningsprogram for uken, som blir lagt ut på ØP-nett.

– Kneika for de fleste er svømmingen og her har Larvik Svømmeklubb egne lynkurs i crawlsvømming for dem som ønsker litt mer i sekken. Svømming dreier seg veldig mye om god teknikk, sier Skuggedal.

Det skal også legges til at terskelen for deltakelse kan senkes ytterligere gjennom å delta i stafettdelen der tre personer tar en etappe hver.

Spent

All trening er god trening heter det seg, og Skuggedal oppfordrer Hansen og andre treningslystne til å se på hva de kan gjøre som er relevant for det de ønsker å forbedre seg i.

– Om du eksempelvis tar en kajakktur så trener du armene litt som ved svømming, gir han eksempel på.

Skuggedal forteller at for eventuelt interessert i litt løpetips og fellestrening med lav terskel så er det et tilbud hver onsdag og fredag morgen fra sju til åtte i Bøkeskogen ved flaggstengene.

–Da kan folk ta seg en rolig tur eller øve intervaller.

LHK-Hansen lytter godt til tipsene og det samme kan leserne, når vi publiserer ukentlig treningsdagbok på nettet, som følges opp med enkle videoer for å illustrere gode teknikker.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om stort og smått som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags