Avtalen strakte seg i utgangspunktet til juni 2020, men den er nå forlenget til og med mai 2025. Kjell Robert Kaspersen, daglig leder i driftsselskapet Larvik Arena IKS, forteller at avtalens verdi er på samme nivå som før. Indeksjustering gjør at Boligmappa betaler i overkant av 400.000 kroner i året for at hallen skal bli kalt Boligmappa Arena Larvik i mange år framover.

– Det betyr utrolig mye. Det gjør at vi kan fornye oss, fornye utstyr etter hvert som det blir slitt og gjør at vi kan drive fornuftig med en sunn økonomi, sier Kaspersen.

– Vi har hatt et kjempegodt samarbeid med Larvik Arena IKS. Vi er lokale, vokser fort og dette er vårt største marked, så det er en spennende arena å sitte med navnet til. I tillegg til den videregående skolen med blant annet håndverkerlinja er Larvik Håndballklubb en bra profileringsmulighet for oss, sier Per-Christian Svendsen, daglig leder i Boligmappa AS.

– Opplever at navnet har satt seg

Da avtalen ble kjent i 2015 lot ikke reaksjonene rundt det nye navnet vente på seg. Navnet ble nærmest latterliggjort, men i løpet av to og et halvt år opplever Svendsen at pipa er i ferd med å få en annen lyd.

– Vi ser jo hva som skrives og blir sagt på Google, i avisa og på Champions League-sendingene på TV, så vi opplever at navnet har satt seg. Jeg skjønner at folk reagerte litt når man kommer med et nytt navn, men det har gått bra, sier Svendsen.

Og langsiktighet i navnet er viktig både for driftsselskapet og Boligmappa selv.

– Vi hadde en annen som luktet litt på navnet, men vi hadde ikke byttet navn hvis ikke det hadde ligget en god del mer i potten. Vi er helt klart interesserte i kontinuitet, sier Kaspersen.

Investerer i LED-skjermer

Driftsselskapet slet med økonomien i de første årene, men navnesponsoren har bidratt til at det ser langt lysere ut nå. Larvik Arena IKS styrer mot et overskudd omtrent som i fjor, i overkant av 500.000 kroner. Nå har de økonomi til å investere over én million kroner i nytt LED-banner uten å lånefinansiere.

– De midlene som kommer inn har gjort at vi har nedbetalt en god del gjeld som selskapet opparbeidet seg i de første driftsårene. Vi har bygget opp et bufferfond som gjør at vi har råd til å investere. Det kunne vi bare glemt hvis vi ikke hadde hatt navnesalget, sier Kaspersen.

MVA-kompensasjon, salg av de gamle LED-bannerne og disposisjonsfondet gjør investeringen mulig, og Kaspersen sier de nye skjermene vil være på plass i løpet av våren.

 

– En helt annen verden

Det er Larvik-selskapet Media System AS og daglig leder Jan Åge Andersen som leverer skjermene. Dette er den første skikkelige investeringen siden arenaen sto ferdig i 2009, og folk kommer til å merke forskjell med de nye skjermene.

– Bildemessig er det en helt annen verden. Punktoppløsningen blir doblet, så det blir en betydelig kvalitetsforskjell. Dessuten er det veldig mye enklere å bygge de nye skjermene om til storskjerm ved behov, sier Andersen.

Kaspersen kan også komme med gode nyheter til de som ikke synes konteineren som står på utsiden av arenaen er særlig vakker.

– Når vi får de nye skjermene frigjør vi en del lagerplass. Vi har fått en del pepper for den stygge konteineren på hjørnet på utsiden. Innholdet i den får plass på lageret, så da blir den borte, sier Kaspersen.