Hva skjedde med Øyvind? - Les Steinar Bjerklis brev her.

Sykkelen: Jeg har valgt å legge ved dette bildet av Øyvinds sykkel for at syklister som enkelte ganger tenker mer på tid enn sikkerhet kan se hvordan det kan gå, skriver Steinar Bjerkli i dette innlegget. (Privatfoto)

Sykkelen: Jeg har valgt å legge ved dette bildet av Øyvinds sykkel for at syklister som enkelte ganger tenker mer på tid enn sikkerhet kan se hvordan det kan gå, skriver Steinar Bjerkli i dette innlegget. (Privatfoto)

Artikkelen er over 4 år gammel

Etter flere måneder med spekulasjoner hvorfor Øyvind, min sønn, mistet kontrollen over sykkelen i Svartangveien i juni i fjor, mangler jeg fortsatt en teori hvorfor dette kunne skje. Et svar jeg muligens aldri vil få.

DEL

Les ØP og Larvik A-Å digitalt i 5 uker for 5 kr

16. juni 2012 omkom terrengsyklisten med startnummer 3037 under Farrisrunden. Og selv om politiet er ferdig med sitt i denne saken, er jeg fortsatt ikke det i mitt hode. Dette er en trist sak, men vi har valgt å være åpne om det som har rammet mange.

Øyvind var en god terrengsyklist ifølge sykkelvenner, og var veldig fokusert på alt han gjorde, noe som han sikkert hadde tatt med seg fra sin jobb i forsvaret. Han trente mye både på sykkel og ski som var hans hobby på vinterstid. Dette året hadde han flere hundre mil på sykkel.

Dette nevnes da det har kommet frem at hans fart og valg av kurs gjennom svingen var uheldig, men hadde han noe valg? Kanskje han fra sitt sykkelsete oppdaget noe som ikke har kommet frem? At farten var stor er det vel ingen tvil om, men under løp er det ofte slik at tid går på bekostning av sikkerhet selv om det er den enkelte løper som har det fulle ansvar for dette.

Dette kan også ha skjedd med Øyvind. Jeg har noen synspunkter på hva som kan ha påvirket hans oppbremsing, men dette er ikke ment som noen endelig fasit på hendelsen. Men kanskje en av mange.

Jeg har besøkt ulykkesstedet i Svartangveien, og mener den svingen der ulykken skjedde burde Øyvind ha klart. Var det noe som påvirket hans sykling i dette området da han kom kjørende? Ovenfor ulykkesstedet munnet det ut en kjerrevei i Svartangveien. Var det noen i dette området under løpet, ville de antakelig parkert bilene sine der da det er begrenset med parkeringsmuligheter i området.

Var det en bil i bevegelse ut av kjerreveien på det aktuelle tidspunktet? Var det noen i innersvingen da Øyvind kom kjørende? Å forsøke å rette opp en sleng på sykkelen til venstre i denne farten kan få fatale følger. Spesielt denne dagen med regn.

Vitnet som så Øyvind cirka 60 meter foran seg nede i veien kunne sikkert ikke se alt lenger nede i svingen som kunne påvirke Øyvinds sykling. Det er ikke alle detaljer en syklist får med seg i denne farten. Trafikkbildet kan fort forandre seg bare på noen sekunder.

Det stoppet også en campingbil på ulykkesstedet der noen hadde tilbudt hjelp. Hvilken retning kom denne? Hadde den stoppet lenger nede i bakken, eller blitt stoppet av andre, før svingen i påvente at flere løpere skulle komme? Kanskje Øyvind så denne bilen som skiller seg spesielt ut av størrelse da han kom i svingen ovenfor, og har bremset kraftig ned?

Selv om det er den enkelte løpers ansvar å følge trafikkreglene på offentlig vei, mener jeg at det er uheldig at så store kjøretøy med denne bredden er på veien mens løp pågår. Spesielt på denne smale veien som her, selv om bilen ikke skulle ha påvirket uhellet i dette tilfellet.

Bredden på en campingbil er ofte like stor som en lastebil medregnet speiler. Når Birkebeinerrittet pågår på fin og bred vei, er for øvrig veien stengt for kjøretøy. Men det er jo myndighetene som godkjenner løp på offentlig vei.

Det var montert GPS på sykkelen, men da denne ikke ble lagret og senere ble strømløs var det ifølge fabrikanten ikke muligheter for å finne hastigheten ut av denne.

Begge dekkene var påsatt nye før start, noe han alltid gjorde før større løp. Jeg har funnet ut at ett av hjulene har stått stille, muligens på asfalt, da to knotter i midten og sideknotter på høyre side på samme sted på dekket er slitt. Dette stemmer med den høyresvingen uhellet skjedde.

Hvorfor bremset han da han før utgangen av svingen kunne se langt ned i veien? En dreven syklist ville kuttet svingen og faktisk stått på nedover hvis ingen kom imot.

Vannplaning utelukkes da hjulet roterer under fremdrift av sykkelen og slitasjen fordeles over større flate på dekket, og ikke som her med slitasje på ett sted. Slitasjen kan også blitt påført et annet sted i løypa, men dette passer bra med denne høyresvingen og uhellet.

Sykkelen har nok veltet med Øyvind på, og sklidd på asfalten og inn i fjellet da han og utstyret, spesielt høyre sko og sykkelpedal, hadde tydelige merker etter dette. Han har muligens fått den «knekte» sykkelen i brystkassa som medførte store indre skader som han døde av.

Jeg har valgt å legge ved et bilde av sykkelen for at syklister som enkelte ganger tenker mer på tid enn sikkerhet kan se hvordan det kan gå. Husk at det er noen som sitter hjemme og venter på dere. Vi satt på Hamar og ventet på at Øyvind skulle komme til middag, siden han hadde fri mandagen etter, før han så skulle reise til Ringsakerfjellet på Sjusjøen der han skulle trene til Birkebeinerrittet.

Isteden kom presten.

Sykkelløp skal jo være spennende og morsomt, men enkelte ganger er det kanskje lurt å holde litt igjen, spesielt i utforkjøringer der hastigheten kan bli høy. Slik jeg ser det har Øyvind fått førstehjelp på høyt nivå oppe i løypa av syklende lege, kirurg og mange andre som hjalp til og gjorde det beste med det utstyret de hadde der og da. Klubbledere og alle de andre, vi tenker på dere.

Jeg har selv jobbet i en analysegruppe for ulykker på landevei og sett i ettertid at flere ting kan komme på plass i et puslespill som senere kan brukes til å forebygge ulykker.

NB! Er det noen som kan ha opplysninger fra ulykkesstedet, som kan ha sett noe i svingen og dermed bidra med nærmere forklaring på hvorfor dette skjedde? Om noen fulgte rittet i dette området, hadde de sikkert forlatt stedet før politiet kom i ettertid.

Kontakt gjerne undertegnede hvis du har opplysninger.

Steinar Bjerkli (far)

Kongsvegen 460

2322 Ridabu

Mail: wbjerklionline.no

Tlf: 416 25 408

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om stort og smått som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt!

Artikkeltags