Gå til sidens hovedinnhold

Steng Torp

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Overskriften lyver kanskje, men i mine øyne mener jeg at Torp som alle andre småflyplasser nå må stenge ned for utenlandstrafikk. Widerøe kan selvfølgelig opprette sin innenrikstrafikk.

Med den alvorlige situasjonen vi befinner oss i er det på tide å ta ytterligere grep. Idag ankommer det fly fra utlandet til 8 forskjellige flyplasser i Sør-Norge. SAS har i utgangspunktet fly fra utlandet til de fleste flyplassene, med unntak av Torp. KLM har ankomster til alle flyplasser i sør Norge og snakker vi om Torp så er det i hovedsak Ryanair og Wizz Air som har daglige ankomster.

Alle fly fra utlandet bør ankomme Gardermoen som har bemanning og utstyr til å ta imot større passasjertall fra de forskjellige byene. Da vil vi kun ha et sted i Norge som kan ta imot all trafikk som kommer fra utlandet og passasjerene kan sluses gjennom der, testes og deretter kunne fly videre innenlands. Ryanair ankommer nesten daglig med en Boeing 737–800 maskin, Wizz Air ankommer med Airbus 320–321 maskiner hvor alle disse flyene har kapasitet til oppunder 200 passasjerer.

Selvfølgelig vil dette innvirke på de respektive flyplasser og det er klart at staten også her må bidra. Mange flyplasser vil da miste inntekter, taxfree, fastfood, Security og mye annet. I mine øyne synes jeg staten har bidratt flybransjen altfor lite. Norwegian har i dag parkert flyene sine over hele Norge, spesielt på Sola ved Stavanger står langdistanseflyene deres. At selskapet må betale kr 3000 kr PR døgn til staten i avgifter er uhørt i dagens situasjon. SAS sin flypark står også mer eller mindre parkert men driver mer flyging enn Norwegian da de har kun 15 fly i drift. Sjansespillet med å la all utenlandstrafikk gå til Gardermoen er at nevnte flyselskaper da vil gjøre det samme mot våre flyselskaper, å ha kun et sted i de forskjellige land å lande i.

Reiselivet ligger nede for telling, så gjør flyselskapene til de grader. Et eksempel er at tyske Lufthansa taper fem millioner euro i timen. De største amerikanske flyselskapene har tapt nesten 200 mrd. i 2020. covid-19 ser ut til å være mye mer alvorlig enn først antatt, det er ikke tid for lek lengre, nå må vi virkelig ta tak. Gardermoen har alle arealer tilgjengelig, de har mulighet for å oppbemanne over natten. La de «Norske flyselskapene» ta over all innenrikstrafikk og la all trafikk fra utlandet bli omdirigert til Gardermoen.

Hver dag har vi 70–100 passasjerfly som flyr over Norge, enten på vei til til Amerika, eller på vei til Emiratene/Østen. Alle disse flyene må betale noe som heter underveisavgifter så selv om Avinor og Staten taper mye penger daglig så har vi likevel «skjulte avgifter» i luften som vi vanligvis ikke ser. I fjor tjente Staten over en mrd. på denne underveisavgiften» men det var jo også færre fly enn vanlig i luften over Norge.

Torp som alle vi i Vestfold ønsker alt vel er selvfølgelig avhengig av bidrag fra staten for å overleve hvis utenlandstrafikken flyttes til Gardermoen. Så får vi alle håpe at en dag så er dette virus marerittet over og vi kan igjen gå om bord i flyene fra Torp og ta oss til varmere strøk og flotte byer rundt omkring i Europa. I og med at Torp er en privat flyplass og ikke statlig, er de avhengig av oss passasjerer mer enn noen andre.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.