– Jeg skjønner at de må ta litt bedre betalt enn strømprisen, men dette er urettferdig, sier elbileieren.

Han sikter til kommunens ladepris på 35 kroner timen, og han har flere punkter som han synes kommunen kan ta til seg.

LES OGSÅ: 118 prosent prisøkning på kommunale ladestasjoner: – Ikke lenger behov for insentiver her

Dyrere for ham

Derfor skrev han til kommunen, og det brevet fant vi i kommunens postlister.

På telefonen utdyper han.

– Jeg har strømavtale, og i ladere andre steder betaler jeg 2 kroner og 60 øre for kilowattimen. Jeg har en elbil som lader sakte, og dermed får jeg ikke full effekt. Enda verre er det hvis det står en bil og lader i samme ladestasjon, sier han.

I brevet til kommunen ber han om at de innfører kilowattpris, ikke timepris, og han presiserer at kommunen var kjapt ute med å sette opp prisene når strømmen var dyr, men at de ikke har satt ned prisen nå.

– Ladeprisene burde følge strømprisen, men med påslag. En eldre elbil som ikke lader så fort betaler jo mye høyere strømpris enn en som kan utnytte ladehastigheten fullt ut. Jeg synes det er ganske urettferdig, mener han.

LES OGSÅ: Gladmelding til elbilister i Larvik: – Vi er på hugget

Ser på mulighetene

Før var det slik at kommunen måtte ha godkjenning, altså konsesjon, for å selge strøm. Da måtte de sette timepris på lading, forklarer saksbehandler Danny Valle Johannesen i Larvik kommune.

Ladestasjonene er fra denne tiden. Nå er reglene endret, og kommunen ser på nye løsninger.

– Eventuelt må vi få forbruksmålere på ladestasjonene, sier Johannesen, som forteller at kommunen er i en prosess for å finne ut av alternativene.

Vi er egentlig gira på å selge strøm etter forbruk.

Danny Valle Johannesen, Larvik kommune

– Vi er egentlig gira på å selge strøm etter forbruk, men rundt halvparten av stasjonene mangler målere. Spørsmålet er om det er mulig å sette det inn på de gamle ladestasjonene, eller om vi må montere nye, sier Johannesen.

Må det monteres nye ladestasjoner, kan det bli kostbart. Johannesen anslår 600.000 kroner.

Før gikk kommunen i minus på å tilby kommunal lading. Med timeprisen nå, går de i null.

– Har dere forståelse for at dette føles urettferdig for noen?

– Ja. Timeprisen er basert på et gjennomsnitt. Dermed vil det alltid havne noen på hver sin side av skalaen, sier han.

LES OGSÅ: Elbil-eier tok seg til rette og stjal strøm i nabolaget