Storprodusenten lover endringer etter naboklager: – Som en kraftig tinnitus

Daglig leder Fred Willy Aass tar klagene på alvor, og installerer en ny vifte denne uka.

Daglig leder Fred Willy Aass tar klagene på alvor, og installerer en ny vifte denne uka. Foto:

I et klagebrev til Larvik kommune beskrives bråket fra Bakehuset på Torstrand som sjenerende og intens av en nabo. Nå tar bakervareprodusenten grep.

DEL

26. mai fikk Larvik kommune tilsendt en klage fra en beboer på Torstrand, som opplevde støynivået hos naboen Bakehuset i Strandgata som sjenerende. Avsender stilte samtidig spørsmål om kommunen hadde foretatt støysjekk i området.

– Lyden kan variere litt i styrke og varighet, men den er så intens og konstant, som en kraftig tinnitus som fort kan pågå i inntil 3 minutter sammenhengende, skriver naboen i klagebrevet.

Kommunen var raske i sin respons, og i begynnelsen av juni kontaktet de Bakehuset i et brev med støymålinger vedlagt. Et støynivå på 45 desibel om dagen og 35 om natten var resultatet, noe som ifølge kommunen var å anse som en «betydelig overskridelse» av maksimalt tillatt lydnivå.

Tar grep

Saksbehandler Arne Tisjø fulgte opp med å stille en rekke spørsmål knyttet til støymåling og hva som forårsaker overskridelsen. Han presiserte at de ville følge opp saken.

Nå, en drøy måned etter at klagen ble sendt, forteller daglig leder hos Bakehusets avdeling i Larvik, Fred Willy Aass, at problemet er i ferd med å bli løst. En sliten avtrekksvifte var synderen.

– Med en gang vi fikk klagen bestilte vi en ny vifte. Den har nå kommet og byttes førstkommende onsdag, sier Aass og forklarer at monteringen ble utsatt en uke på grunn av behov for nytt røropplegg.

God dialog

Selv om kommunen ikke spesifiserte hva som måtte byttes, skjønte gjengen på Bakehuset fort hva som var kilden til problemet. Også en støydemper skal skiftes ut.

– Alt blir retta på. Jeg vet ikke hvem som har klaga, men en av naboene har blitt informert hele veien om prosessen, og senest i dag om hvorfor monteringen ble utsatt, forteller daglig leder.

Klagebrevets avsender er tydelig på at hen er positiv til selve driften, om man ser bort i fra støyen. Fred Willy Aass presiserer at det er viktig for Bakehuset at naboene ikke forstyrres av produksjonen deres.

– Akkurat i dette tilfellet var vi klar over feilen og bestilte ny vifte før vi fikk klagen, men vi tar alle slike henvendelser veldig seriøst. Det er relativt lette ting å rette på når vi vet hva feilen er, så det er bare positivt at folk sier ifra til oss, forteller Aass.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

503 Backend fetch failed

Error 503 Backend fetch failed

Backend fetch failed

Guru Meditation:

XID: 176063519


Varnish cache server