Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Denne vinteren og våren har vi opplevd Bensin- og dieselpriser på opp mot 27 kroner literen. Enkelte spår at prisen kan bli enda høyere utover sommeren. FrP har i flere omganger foreslått å kutte veibruksavgiften og Co2 avgiften på bensin og diesel. Regjeringen og øvrige partier på stortinget har stemt dette ned, senest torsdag 5. mai. FrPs forslag fikk kun stemmene til FrP i stortinget. Folk og næringsliv lider nå økonomisk som følge av skyhøye utgifter til både drivstoff, strømpriser og matpriser som er unormalt høye.
FrP synes det er urimelig at helt vanlige folk skal straffes så hardt økonomisk i en tid der staten tjener seg søkkrik som følge av de høye prisene. Staten ligger nå an til å tjene seks ganger så mye på de høye olje- og gassprisene. Transport- og anleggsbransjen sliter kraftig. Meldingen fra mange av bedriftseierne i disse næringene er krystallklare, nå må noe gjøres før det er for sent og bedriftene går konkurs.
FrP vil derfor fortsette å utfordre de andre partiene for å bli med på en krisepakke der drivstoffavgiftene reduseres for å hjelpe folk og næringsliv i en økonomisk vanskelig situasjon. Krisepakker er noe vi er vant til fra tiden under pandemien, der fikk FrP gjennomslag for flere avgiftskutt for å avhjelpe i en vanskelig situasjon.
Dersom FrP får gjennomslag for å fjerne disse drivstoffavgiftene, vil det bety en reduksjon på om lag syv kroner lavere pumpepris på diesel og åtte kroner på bensin.
For de som påstår at dette vil medføre press i norsk økonomi og rentehevinger, så er svaret nei. Ingen hamstrer ekstra mye drivstoff i denne perioden dersom man kutter avgiftene slik FrP vil. Prisen på bensin og diesel vil da fortsatt være høyere enn da statsbudsjettet ble lagd. Det er kun staten som blir bittelitt mindre rik.
Men, det betinger at det er politisk vilje og handlekraft i regjeringen og de øvrige partiene på stortinget!