Svar om jernbane

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.For sikkerhets skyld vil jeg slå fast: Etter min mening er det ikke snakk om å bygge nok en «ny» bane utenom den som i dag bygges gjennom Vestfold og Telemark! Men å bruke den «nye» IC – banen også for Regiontog Oslo – Stavanger.

Synes du det er ok som det er i dag at hvis du skal til Kristiansand med tog så reiser du opp til Skien, og videre med ensporet tog til Nordagutu, for så å gå over på ensporet Sørlandsbane? Eller reise fra Helgeroa til Larvik, derfra til Drammen hvor du går over på Sørlandsbanen til Kristiansand?

Modernisering med to spor på Sørlandsbanen og ellers samme standard som for Vestfoldbanen vil koste mer enn jeg tror myndighetene er villige betale. Og det samme med – Bratsbergbanen (Skien) – Nordagutu? Det vil bli dyrt igjennom et befolkningsfattig område?

Burde ikke du som jernbaneentusiast være interessert i å gi flest mulig mennesker langs kysten av Vestfold, Telemark, Sørlandet mot Rogaland et moderne transporttilbud med jernbane? Slik som reisende fra Drammen, gjennom Vestfold og Telemark får med den nye IC – banen som er under bygging?

Mange mennesker langs kysten av Vestfold – Telemark -Sørlandet -Rogaland har ikke i dag noe nytt moderne tilbud når det gjelder Regiontog. Du skriver at akkurat dette vil du ikke ta stilling til. Men det var altså et vesentlig poeng for meg. Du og jeg trenger ikke Willoch i denne sammenheng. Det er vanskelig å forstå at flere fordeler med IC – banen ikke kan aksepteres. Det er ganske konservativt slik jeg ser det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken