Gå til sidens hovedinnhold

Svar til Stig Hatlo

Artikkelen er over 2 år gammel

Jeg viser til Stig Hatlos åpne brev i Østlands-Posten 20. april, og vil her forsøke å gi svar på de spørsmål han stiller meg. Først og fremst ønsker jeg å si at jeg er takknemlig for Hatlos ærlige brev. I helsetjenesten er vi avhengige av pasienter og pårørendes tilbakemeldinger for kunne drive kontinuerlig forbedring og tjenesteutvikling.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hatlos erfaring med Sykehuset i Vestfold i denne hendelsen er ikke i tråd med slik vi ønsker at våre tjenester skal være. Likevel vil jeg påpeke at vi har organisert vår tjeneste slik at akutte tilstander skal til sykehuset i Tønsberg, mens det ved sykehuset i Larvik foregår planlagt pasientbehandling. Selv om dette i Hatlos tilfelle kan virke tungvint, må vi ha systemer og prosedyrer for å sikre best mulig behandling for alle.

Gjennomsnittlig ventetid ved akuttmottaket er tre timer. Alle pasienter blir hastegradsvurdert, noe som betyr at i perioder hvor det kommer mange kritisk syke pasienter til akuttmottaket, vil pasienter med stabil helsetilstand kunne oppleve en lengre ventetid. Det er svært beklagelig når våre pasienter opplever å måtte vente lenge i akuttmottaket. Å redusere ventetiden som ikke har med medisinsk utredning og behandling å gjøre, er et prioritert område for SiV.

Hatlos lange vei fra armbrudd til gips handler ikke om økonomi. Det handler i stor grad om logistikk. Når det nye somatikkbygget i Tønsberg står klart til innflytting i 2021, vil vi ha andre forutsetninger for å få til en god pasientflyt. Arbeidet med å få til best mulige helsetjenester i nytt bygg er allerede startet. I mellomtiden vil vi gjøre alt vi kan for å unngå at Hatlos historie blir en gjenganger.

Kommentarer til denne saken