(Gjengangeren)

«Er bursdagen din i april? Vi leter etter folk som er født i april!»

Slik starter innlegget på det som tilsynelatende utgir seg for å være Kiwis offisielle facebookside. Svindlerne lokker med at deltagelse i konkurransen gir mulighet til å vinne 250 gratis poser med mat.

For å delta må du fylle ut et skjema og skrive «ja» i kommentarfeltet på at du faktiske ønsker å konkurrere om å vinne matposene.

LES OGSÅ: Dekker kostnader til barnepass: – Vi vil ha alle med på laget

Kiwi: – Vi utsettes for månedlige svindelangrep

– Det er selvfølgelig ikke vi som står bak, sier Nora Mile Helgesen, pressekontakt i Kiwi.

Hun forteller at lavpriskjeden tidvis blir nedringt av kunder som har spørsmål om de falske «konkurransene.»

Og det er kanskje ikke så rart at mange blir lurt trill rundt. For både logo og bilde er identiske med lavpriskjedens originale side på Facebook.

Et stort bilde av en Kiwi-butikk frontes i innlegget.

– De har stjålet profilbildet vårt og laget en fiktiv konkurranse der man kan vinne matposer. Dessverre kan vi oppleve slike svindelforsøk månedlig, sier Mile Helgesen.

Lavpriskjeden forteller om en utvikling der svindelen tidligere først og fremst kom på mail. Nå er den nesten mer vanlig på sosiale medier.

– Målet til svindlerne er ofte å få betalings- eller kontaktinformasjon, som kan misbrukes, men også selges videre, sier Mile Helgesen.

Blått verifiseringssymbol kan avsløre svindel

Selv om det kan være vanskelig å skille mellom svindel - og sertifiserte sider, sier Kiwi at språket ofte avslører dem. I innlegget bruker svindlerne «handlekort» i stedet for gavekort, og «gaveposer» i stedet for handleposer.

Mile Helgesen fremhever at ekte sider på Facebook har et blått sertifiseringsikon.

Hun oppfordrer alltid kundene til å se etter dette om man er i tvil. Ved å berøre det blå verifiseringsikonet skal det alltid komme opp at;« (...) dette er en autentisk side for denne offentlige personen, dette medieselskapet eller dette merket.»

Er man usikker, anbefaler også Mile å gå inn på Kiwis nettsider og se om «konkurransen» utlyses der.

Facebook bruker tid på å fjerne sidene

Kiwi sier at de er glad for at de har mange observante kunder som har hjulpet dem med å oppdage svindelen.

– Jo flere som rapportere, jo bedre – i kampen mot svindel, sier Mile Helgesen.

Selv om Kiwi er raske med å rapportere svindelen til Facebook, tar det ofte tid før sidene blir fjernet.

– Det varierer veldig hvor lang tid det tar. Ofte tar det flere dager. I løpet av denne tiden har dessverre mange rukket å få den opp i den tro at siden tilhører oss, sier Kiwi og tilføyer:

– Vi skulle selvfølgelig ønske at det gikk radig, så færrest mulig blir lurt.