– Det krever mye arbeid og innsatsvilje

Stipend for innsatsen: Qurban Ali Razai mottok torsdag formiddag stipend fra Thor Heyerdahl vgs. for sin arbeidsvilje både på skolen og på utplassering. (F.v.) Brynjulf Hansen, Qurban Ali Rezai og Lars Ingebretsen.

Stipend for innsatsen: Qurban Ali Razai mottok torsdag formiddag stipend fra Thor Heyerdahl vgs. for sin arbeidsvilje både på skolen og på utplassering. (F.v.) Brynjulf Hansen, Qurban Ali Rezai og Lars Ingebretsen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

For 3 og et halvt år siden kom Qurban alene til Norge. Helt siden da har han visst hva han ønsket å bli. Torsdag formiddag ble arbeidsviljen belønnet da han var én av åtte elever som mottok stipend fra DnB og Sparebank 1 BV, siste skoledag på videregående.

DEL

– Jeg visste ingenting på forhånd. Under vitnemålsutdelingen begynte de å lese opp flere ting jeg hadde gjort i løpet av skoleårene og da de sa navnet mitt ble jeg brått rørt.

Alene som 15-åring kom Qurban Ali Razari fra Afghanistan til Norge. Etter tre måneder i Gjøvik på opplæringssenter, flyttet han til Larvik og begynte på Verdensmesteren mottaksskole. Det var der han hørte om Kombinasjonsklassen: Nå et vellykket pilotprosjekt for minoritetsungdom som hjelper dem med å ta opp grunnskolefag og fullføre videregående.

– Det var fint å komme sammen med jevnaldrende i samme situasjon som meg. Vi tar opp flere fag og har spesielt mye norsk. Vi har også enkelte timer der vi snakker om identitet, kultur, og ikke å dømme andre før man blir kjent med dem.

Grep sjansen i Norge

Etter to år i kombinasjonsklassen, var det klart for å velge utdanningsprogram. Her fantes ikke tvil, og så ble det to nye år på elektrolinja.

– Jeg husker at jeg var så interessert i elektriske ting da jeg var barn og lurte på hvordan slikt fungerte. Jeg hadde jo ikke så mye skolekunnskaper fra tidligere, og da jeg kom til Norge måtte jeg gripe sjansen for utdanning innen noe jeg likte.

Forbilde for klassen

Helt siden valget falt på å bli elektriker, har han jobbet målrettet. Læreren som nominerte Qurban til stipend beskriver han som «blid, ivrig og positiv i undervisningen, og et forbilde for resten av klassen».

- Det krever mye arbeid og innsats med å lykkes. Man må jobbe hardt og være ivrig og samtidig glad i å lære. Jeg gledet meg til utplasseringsdagene og lærer best i praksis, forteller han.

Med den innstillingen viser han at mye kan oppnås, selv om man innvandrer til et fremmed land og møter krevende utfordringer.

– Å mestre språket var svært vanskelig i starten. Når jeg begynte å få norske venner, ble jeg nødt til å snakke norsk for å klare å kommunisere, sier han.

Målrettet: Siden Qurban Ali Rezai kom til Norge for nesten fire år siden, har han ønsket å bli elektriker. Nå kan han smile stolt etter at han før slutten av første semester på Vg2, hadde fått lovnad om to og et halvt år som fast lærling.

Målrettet: Siden Qurban Ali Rezai kom til Norge for nesten fire år siden, har han ønsket å bli elektriker. Nå kan han smile stolt etter at han før slutten av første semester på Vg2, hadde fått lovnad om to og et halvt år som fast lærling. Foto:

Ettertraktet på utplassering

Blant yrkesfaglig elever er det trangt om lærlingplassene. Og selv om lærerne på skolen hjelper til, er det elevene selv som har ansvaret for å søke plass. Qurban derimot, fikk lovnad om læreplass allerede før første semester i andreklasse var ferdig.

– Det er klart vi ser hvordan lærlinger fremstår og hvor villig de er til å jobbe og lære. Det å komme presis for eksempel, er noe vi fort legger merke til. Qurban ønsker å utvikle seg, og vi ser at det faglige nivået hans er svært høyt til å være en utplassert lærling, skryter Lars Ingebretsen, daglig leder for LB Elektro.

Han understreker at kombinasjonsklassen har dannet et godt grunnlag og at språkopplæringen er en helt avgjørende faktor i integreringsfasen.

Stor forandring fra høsten

Fra høsten går Qurban fra å ha én dag med praksis i uken, til fulle arbeidsdager. Kontrakten med LB Elektro er signert på 2 og et halvt år, før den avsluttende fagprøven.

– Det blir sikkert hardt og uvant i begynnelsen, men jeg kommer nok til å vende meg til det, smiler han.

Men før dette, skal stipendbeløpet settes på sparekonto og sommeren skal nytes.

Tradisjon med stipender

I år var det 350  elever som gikk ut av Thor Heyerdahl med vitnemål i hånd, og 26 elever som fikk kompetansebevis. Og i tradisjon tro ble 4 yrkesfaglige og 4 studieforberedende elever plukket ut til å motta stipend på grunnlag av deres innsats i skolen. Nominasjonen foregår slik at lærere sender inn forslag, også vurderes dette av skolens ledergruppe. Utdeling av stipend til avgangselever har vært en tradisjon på Thor Heyerdahl vgs. i mange år, også fra før det ble én skole i 2009.

– Vi håper naturligvis at vi får mulighet til å dele ut stipend til elevene våre også i årene framover, og at samarbeidet med bankene fortsetter, sier Stine Indahl, kommunikasjonsrådgiver ved THVGS.

Stipend for yrkesfaglige elever ved Vg2: Henry Semb Kvalsund (2ITA), Qurban Ali Rezai (2ELB), Madelen Wülfken Rode (2SSA),  Marte Aurora Celius (2BUB) og Signe M. Stenersen.

Stipend for yrkesfaglige elever ved Vg2: Henry Semb Kvalsund (2ITA), Qurban Ali Rezai (2ELB), Madelen Wülfken Rode (2SSA), Marte Aurora Celius (2BUB) og Signe M. Stenersen. Foto:

Stipend for studieforberedende elever ved Vg3: Fouad Adrian Tejan-Jalloh, Ingrid Myrland Johansen, Jenny Myrland Johansen og Stian Andersen.

Stipend for studieforberedende elever ved Vg3: Fouad Adrian Tejan-Jalloh, Ingrid Myrland Johansen, Jenny Myrland Johansen og Stian Andersen. Foto:

Avgangselever som mottok stipend

Stipend Vg3 SF

Fouad Adrian Tejan-Jalloh

Bidrar til levende læringsmiljø, er engasjert, liker utfordringer og stiller kritiske spørsmål og har samtidig vært elevrådsleder og leder for fylkeselevrådet i Vestfold."

Ingrid Myrland Johansen

"Sterkt samfunns -og miljøengasjert, tar initinativ til å få et bedre klassemiljø og har en sterk stemme som sikkert vil høres i fremtiden."

Jenny Myrland Johansen

"Ledet årets Peru-aksjon, imponerer med engasjement og kunnskap og tar ansvar for å å inkludere alle i fellesskap."

Stian Andersen

"Ikke redd for å stå for egne meninger, full av empati og strålende humør, kombinere gode skoleresultater med det å være toppidrettsutøver."

Stipend Vg3 YF

Henry Semb Kvalsund

"Høyeste karaktersnitt blant elevene på avdelingen, var best i sin faggruppe Manull Maskinering Vestfold og bidrar til godt læringmiljø og samhold."

Qurban Ali Rezai

"Ble lovet lærlingplass halvveis i Vg2, viser stort engasjement til å lære og utvikle seg samtidig som han integreres og er et forbilde for resten av klassen."

Madelen Wülfken Rode

"Aktiv både i klasserommet i på utplassering, alltid postiv og med et smil på lur, høstet gode tilbakemeldinger under to praksisplasser og ble tilbudt lærekontrakt."

Marte Aurora Celius

"Ble klassens 'mor' da hun begynte i fjor høst, alltid pliktoppfyllende og ansvarfull,, var den første BUA-eleven som fikk læreplass, og da fikk hun tilbud fra to steder.

Artikkeltags