Torp består men har staten forstått helhetsbildet?

OPPFORDRER: Og Vestfoldinger og andre, når dette er over så støtt Torp i den grad det er mulig. De har en ledelse som fortjener å drifte denne flyplassen videre fremover i tid, skriver artikkelforfatteren.

OPPFORDRER: Og Vestfoldinger og andre, når dette er over så støtt Torp i den grad det er mulig. De har en ledelse som fortjener å drifte denne flyplassen videre fremover i tid, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.For å drifte en flyplass trenger man fly, bakkemannskaper, en god ledelse og passasjerer. Med Coronaviruset har virkelig flybransjen blitt satt på prøve. Det er allerede satt inn redningspakker til Torp og Haugesund, sikkert ikke nok men for å holde flyplassen «åpen» så lenge som mulig.

Wizzair og Ryanair har allerede stoppet sine flyginger, de få charteravgangene Torp hadde er blitt redusert, Widerøe har også redusert kapasiteten mens KLM flyr som før så lenge det varer. Norwegian har fortsatt sine få ruter til Spania.

Flytrafikken stuper og situasjonen eskalerer for hver time. Hvor blir det av redningspakkene til regjeringen? Ledelsen i Widerøe går ut og sier at de kanskje kan holde seg i luften noen uker til og permitterer ca. 1000 ansatte. Ledelsen i Norwegian sier det er snakk om timer og SAS sier de har penger på bok men de varer ikke lenge.

Å fjerne flyseteavgiften er vel et av de mest tåpelige forslagene som er kommet. Så lenge det ikke er folk om bord på flyene så skal det jo heller ikke betales flyseteavgifter. Norwegian permitterer ca. 8000 medarbeidere og trenger egenkapital og cash. Selskapet er under enormt press fordi myndighetene krever egenkapital på 3 mrd. for å drive videre. 85 % av flyparken er satt på bakken. Norwegian er et norsk selskap, akkurat som Widerøe. Blir disse to selskapene borte har vi ingen til å fly på kortbanenettet vårt og SAS vil igjen bli enerådende i Norsk luftfart.

De som har levd en stund husker sikkert hvordan SAS slukte Braathen Safe på slutten av 80-tallet. De fleste vet også at staten solgte seg ut av SAS for en del år siden. SAS var jo en skandinavisk selskap hvor Norge eide 33 %, Sverige eide 34 % og Danmark eide 33 %. Idag har altså Norge ingen eierskap i SAS. Derfor bør det være våre naboer i øst og sør som burde redde dette selskapet, selv om det er 1000 vis av norske ansatte der.

Flyselskapene kan ikke vente lenger på eventuelle redningspakker fra staten. Et par regnestykker viser hvor alvorlig situasjonen er. Europeiske flyselskaper hadde inntil 80 % færre flyginger sist søndag sammenlignet med tilsvarende dag i 2019. Det ble foretatt 20040 denne dagen i Europa, samme dag i fjor 79332 flyginger.

Det anerkjente analyseselskapet CAPA Centre for Aviation skriver i dag at de fleste av verdens flyselskaper vil være konkurs innen utgangen av mai!

Nå må staten våkne, åpne lommeboken både til flyselskaper og flyplasser. Vi har kompetanse, alle muligheter og ikke minst økonomi. Norwegian og Widerøe ville kunne bestå hvis staten tenker langsiktig. Det vil også SAS kunne gjøre hvis våre naboland er villig til å gå inn med kapital.

Norge har råd til å hjelpe til der også hvis de vil. Tenk hvor enerådende disse selskapene ville blitt i Norden og store deler av Europa hvis hjelpen kommer nå. Glem landingsavgifter, avgangsavgifter og ja, det er til og med noe som heter underveisavgifter ut hele 2020. Idag står 90 % av flyene til de store flyselskapene i Europa på bakken. Det er nå vi kan forbedre infrastrukturen, vedlikeholde flyplasser og ikke minst redde bortimot 14000 arbeidsplasser.

Skal Norge virkelig ende opp uten å ha et eller flere flyselskap? Vi jublet da vi i 1972 begynte å finne gullet i Nordsjøen (les oljen). Daværende finansminister Per Kleppe lovet oss noe helt annet enn de forskjellige regjeringene har klart å gjøre. Nå har vi sagt i flere tiår at oljepengene skal gå til neste generasjoner. Hvem snakker vi om, våre barnebarn, oldebarn eller hvor langt bakover skal vi gå.

Tiden er inne, åpne opp pengesekken nå, ikke om en uke. Husk det er også mange mennesker tilknyttet flyplasser, tollere, politi, catering, Securitas, kiosker, spisesteder og mye mye mer. Klarer staten å se lenger enn nesetippen så tror jeg de vil gjøre et svært klokt valg. Dere trenger vel ikke så mange komiteer denne gangen og konsulenter.

Og Vestfoldinger og andre, når dette er over så støtt Torp i den grad det er mulig. De har en ledelse som fortjener å drifte denne flyplassen videre fremover i tid.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.