Bil for en ordentlig Man

Trofast: Gunnar Eftedal har kjørt lastebil i 35 år, og for Gustavsen Transport AS i 26 år.

Trofast: Gunnar Eftedal har kjørt lastebil i 35 år, og for Gustavsen Transport AS i 26 år. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Kona har han beholdt i 40 år, men lastebilen skiftet han ut etter 35. Nå ser 70 år gamle Gunnar Eftedal for seg mange nye år som sjåfør i Gustavsen Transport.

DEL

Lørdag feirer Gustavsen Transport AS 50-årsjubileum som et av Larviks mest betydningsfulle transportfirmaer. Om sjåfør Gunnar ikke har vært med på hele reisen, har han trofast kjørt stein og gravemaskiner for firmaet i 26 år. Fortsatt svinger han seg lett opp i førerhuset, til og med med elegant letthet når en flunkende ny Man lastebil til 1,3 millioner blir servert firmaet i anledning jubileet.

Les også: Brenner for jobben

– Jeg har brukt opp noen biler, men kona har jeg beholdt gjennom 40 år. Så i stedet for å skifte ut henne, byttet jeg heller fra Volvo til Man, sier 70-åringen som setter pris på både kona, firmaet og at han nå har fått en ny lastebil og leke seg med.

Tre bla' Gustavsen

For Ian Gustavsen (68) og de to sønnene, Karl-Gustav og Jon Aslak, er det også en merkedag. Nok en lastebil i tillegg til de 30 som allerede frakter stein, gravemaskiner, blomster, melk og byggevarer over det ganske land.

I arv: Gunnar Eftedal, Jon Aksel GustavsenKarl-Gustav Gustavsen og Ian Gustavsen sørger for kontinuitet i firmaet.

I arv: Gunnar Eftedal, Jon Aksel GustavsenKarl-Gustav Gustavsen og Ian Gustavsen sørger for kontinuitet i firmaet. Foto:

Eventyret startet i 1967 med en lastebil og en hjullaster. Året etter ble det kjøpt inn enda en lastebil.

– Så har det ballet på seg, og til tross for både opp- og nedgangstider står vi stødig i dag med 40 ansatte og 60 millioner i omsetning, sier Ian Gustavsen.

Gode kunder

Melkekjøring for Tine og gravemaskiner for NASTA til tross:

– Vi har vært veldig heldige med noen av våre direktekunder som Lundhs og Lett-Tak. I henholdsvis 50 og 40 år har vi kjør for disse etablerte firmaene, og vi har etter hvert fått et godt nettverk i hele Larvik, sier Ian Gustavsen.

Gunnar Eftedal og John Hunsrød

Gunnar Eftedal og John Hunsrød Foto:

Gustavsen Transport AS ble som nevnt startet opp i 1967 av Karl Johan Gustavsen med en lastebil som het «Bamse» og med kjøring av granitt stein som næring. I 1968 kom sønnen Ian Gustavsen med, samtidig som «bilparken» økte med en hjullaster. I 1969 kom den tredje doningen, en bil kalt «Laura» og en tilhenger kaldt «Bærpeller´n». Siden den gang har bilparken økt sakte, men sikkert.

Driftsresultatet for 2016 var på 5 millioner.

Artikkeltags