Håper kampanjen på Stavernfestivalen kan bli en hit: – Det hadde vært kult om den ble kjent over hele landet

Klare for festival: Kampanjen "Hils for faen" får egen stand med ungdommer under hele Stavernfestivalen. (F.v.) Hanaz Tesfrkal, Ingrid Søiland, leder for prosjektet Erica Gutterød Dabe og Ibrahim Arabi.

Klare for festival: Kampanjen "Hils for faen" får egen stand med ungdommer under hele Stavernfestivalen. (F.v.) Hanaz Tesfrkal, Ingrid Søiland, leder for prosjektet Erica Gutterød Dabe og Ibrahim Arabi. Foto:

Ungdomsgruppa bak kampanjen «Hils for faen» er klare for å spre budskapet om inkludering når de under hele Stavernfestivalen skal stå for egen stand inne på området.

DEL

– Det blir sikkert veldig bra. Vi gleder oss til å skape ekstra god stemning, sier Ingrid Søiland. 

Kampanjen «Hils for faen» så dagens lys under to intense dager med workshop i regi av det ungdomsmedvirkende prosjektet, KomINN forrige høst. 60 ungdommer mellom 16 og 21 år var samlet i Sliperiet for å finne tiltak for å gjøre Larvik både tryggere og kulere. Til slutt var det ideen til Thea Yttervik, Beri Ahmad og Martine Hellen Johannessen som ble satset på først.

Ideen ble presentert i forbindelse med KomINN, et prosjekt om ungdomsmedvirkning i Larvik for å få en tryggere og kulere by.

Les også: Thea, Beri og Martine har utviklet en kampanje som kan få oppmerksomhet fra hele landet 

Mer inkluderende samfunn

Siden den gang har en gruppe med ungdommer fra workshopen valgt å ta kampanjen videre. Mye positiv oppmerksomhet har med tiden blitt rettet mot kampanjen, og om nøyaktig én uke er Ingrid klar sammen med ni andre ungdommer på egen stand inne på festivalområdet for å spre budskapet om et mer inkluderende og trygt samfunn.

– Vi skal stå på festivalområdet med standen vår fra torsdag til lørdag, stort sett fra start til slutt, smiler Hanaz Tesfrkal, som er med på videreutviklingen av kampanjen og ser fram til uka som kommer.

Les også: Slik spiller artistene på Stavernfestivalen

Ungdommer med hovedansvar

Stavernfestivalen er svært positive og ser på dette som et bidrag til å fremme inkludering under festivalen. Under arrangementet er det ungdommene selv som har hovedansvaret for kampanjen. Hos dem vil det være mulighet for å ta bilder med selfievegg, få klistre-tatoveringer og høre mer om prosjektet deres.

– Vi kommer til å være aktive, gå rundt og annonsere for at vi er her, fortsetter Ingrid.

Ibrahim Arabi, er også en av dem som ble med videre. Han håper også folk slenger seg med på kampanjen og gjerne kommer bortom. For det er i grunn ganske enkelt:

Si hei eller slå av en prat med en du ikke kjenner, spør deretter om å få ta et selfie, og tag bildet med #hilsforfaen til slutt. Mellom artistene kommer dessuten utvalgte bilder til å bli vist på skjermen ved hovedscenen.

Les også: Catharina (28) vant billetter til Stavernfestivalen, men i Larvik er det «umulig» å finne overnatting: – Jeg trodde ikke det fantes så snille mennesker

Kommet lang vei

Med Nordic Safe Cities og Nordisk ministerråd som samarbeidspartnere, samt støtten på 295.000 kroner fra Justisdepartementet, har prosjektet KomINN fått en god start. Allerede har de vært på Bornholm på Folkemødet, hvor blant andre danske ungdommer fra Aalborg lot seg imponere av tiltaket. Etter sommerferien venter dessuten en invitasjon fra Kristiansand og tilstedeværelse under Arendalsuka.

– Det hadde vært kult om kampanjen ble kjent over hele landet, og gjerne utenfor norske grenser også, avslutter Ingrid.

Les også: I sommer blir det bobler, paella og flamenco på taket hos Inger Kristine

Fremover kommer prosjektleder for KomINN, Erica Gutterød Dabe, til å fortsette arbeidet for å fremme ungdomsarbeid og jobbe med tiltak som utfordrer mot fordommer, vold og utestenging blant de unge. Kampanjen #hilsforfaen har sin hovedarena på Instagram og er å følge på kontoen ved samme navn. 

Artikkeltags