– I dag har vi fått mange gode ideer og muligheter. Vi har utfordret elevene til å komme med ideer til nye apparater vi kan ha i parken, for vi vil alltid ha noe nytt å tilby til hver sesong, sier Haakon Fjellvik-Næss, som er prosjektleder og innkjøper til parksystemer i Høyt & Lavt.

Han har nettopp fått presentert de seks ulike modellene som elever i 8. klasse ved Lardal skole har laget, og han er imponert.

Skolen er med i ordningen Lektor2, som er et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv. I mai var skoleklassen i klatreparken for å teste ut området Nett & Sprett, og deretter komme med nye forslag.

– Dette har vært et kjempespennende prosjekt. Vi har mange kreative elever som liker å jobbe fram ideer og planer, sier Bodil Brandal Lisether, som er kontaktlærer sammen med Wenche Pettersen Skau.

Nye ideer

Noen av elevgruppene hadde laget modeller til helt nye apparater, mens andre videreutviklet det som allerede er på plass. Alle hadde hatt en spørreundersøkelse blant elevene på barnetrinnet i Svarstad for å sjekke ut hva de ønsker seg mer av. Fart, hindre og hjernetrim scoret høyt.

Tobias Røsholt kommer bærende på en modell – bygd av papp, teip, lim og netting – som viser et eksisterende klatretårn, men med det gruppa hans mener er spennende forbedringer.

– Høyt & Lavt er en veldig fin park fra før, så vi ville finne på noe som kan gjøre den enda bedre. Vi har blant annet satt på en stige, et tau, bygd en balkong, satt inn et vindu og bygd et slags bur på toppen. Derfra er det veldig fin utsikt, sånn at man kan kikke utover på alt det andre som er i parken, sier han.

Mange gode minner

ØP intervjuet gruppa med tårnideen etter presentasjonen, og de seks guttene var veldig fornøyde.

– Det har vært veldig kult og veldig gøy å jobbe med dette, sier Rasmus Halvorsen.

– Det var viktig for oss at det kom inn et vindu i toppen av tårnet, for der gikk det ikke an å se ut, sier Edvard Evjen Lindem.

Alle er klare på at de liker parken godt.

– Vi har lyst til å hjelpe Høyt & Lavt fordi det har vært en viktig del av oppveksten vår, og vi har mange gode minner herfra, sier Adrian Elias Ahlgreen.

Resten av dagen ble tilbrakt ute i parken, og det har vært en skikkelig gulrot for elevene, forteller kontaktlærerne.

Pluss og minus om karakter

Det er snart sommerferie, og 8.-klassingene syntes det var fint med en praktisk oppgave mot slutten av skoleåret.

– Det er en veldig fin dag. Fint vær og fine folk, konkluderer Mari Fjelldal, før hun og noen av jentene forsvinner ut i løypene.

Hvor mye de enkelte gruppene la i jobben, varierte nok litt.

– Det var en morsom oppgave, og vi følte oss friere når vi visste at vi ikke fikk karakter på modelloppgaven, sier Mari.

Noen fniser litt, og Andrine Nakjem protesterer.

– Jeg måtte nok hatt karakter for å bli motivert til å jobbe mer, sier hun.

Uansett, karakter eller ikke, klatreparken har fått seks gode innspill fra dem som er midt i målgruppa.